Het is alleszins veelzeggend wanneer de zijprojecten interessanter zijn dan het moederschip. Wat Neurosis betreft hebben we al een hele poos geleden de hoop opgegeven. Hun laatste album ‘Honor Found In Decay’ uit 2012 was –alweer- gewoon meer van hetzelfde; en ook hun recente doortocht was niet om over naar huis te schrijven. Neurosis zonder visuals is sowieso al een stuk minder interessant en als ze er op podium ook beginnen uitzien en klinken als een ‘gewone’ heavy band dan hoeft het al helemaal niet meer. Exit Neurosis dus. ‘Last City Zero’ is dan ook een aangename verrassing want Corrections House draagt een meer dan expliciete Neurosis-stempel. De aanwezigheid van frontman Scott Kelly is daar uiteraard niet vreemd aan. Maar tegelijkertijd ook niet meer dan dat want Corrections House bestaat verder uit een line-up waarvoor wij nederig het hoofd buigen, namelijk Bruce Lamont (Yakuza), Sanford Parker (Minsk, Nachtmystium, Twilight, Buried At Sea, The High Confessions) en Mike IX Williams van EyeHateGod. In onze biotoop heet zoiets een supergroep. Niet alleen op papier is dit een winnende combinatie; ‘Last City Zero’ overtuigt namelijk van begin tot einde. Er is uiteraard een sfeer van sludge, doom, post-hardcore en misantropie; het folkgetinte solowerk van Kelly schemert ook door in tracks als ‘Run Through The Night’ en het titelnummer, maar in ‘Bullets And Graves’ worden we even goed de industriële wereld ingezogen van Foetus. De schurende saxofoon in het epische ‘Party Leg And Three Fingers’ katapulteert ons dan weer naar mid-jaren 1990 toen de Franse band Hint ons met ‘100% White Puzzle’ genadeloos omver blies. Het slotnummer ‘Drapes Hung By Jesus’ zet voor een laatste keer de industriële kant van het kwartet vet in de verf. Het zijn zonder meer de drones, loops, soundscapes en machinale ritmes van Parker plus de saxofoon van Lamont die de fundering vormen van het groepsgeluid. De afzonderlijke stempel van de vier is dus netjes traceerbaar, maar gaat nagenoeg volledig op in het geheel. En ook hier geldt dat het geheel groter is dan de som van de afzonderlijke bijdrages. Corrections House brengt een geluid dat Kelly, Lamont, Williams en Parker nooit eerder produceerden. Hopelijk is dit meer dan een gelegenheidsproject!
Lees meer recensies.