Het heeft ongeveer zes jaar en een creatieve crisis geduurd, maar Cécile Schott alias Colleen heeft haar muzikale sabbatjaren achter zich gelaten en is uit het dal gekropen. Onlangs is ze verhuisd van Parijs naar een rustig kustdorpje in Spaans Baskenland, omringd door heuvels en rotsen. Dit decor zorgde voor hernieuwde inspiratie na een periode van lessen in keramiek en steenhouwen.’The Weighing Of The Heart’, uitgekomen op het Second Language label van Piano Magic frontman Glen Johnson, is het resultaat van nachtenlange opnames in een verlaten olijfwinkel terwijl het dorp sliep en de regen en wind tegen de ramen streek. Op deze plaat is het muzikale genie Arthur Russell één van de ijkpunten, aangevuld met een kwinkslag Moondog en Brigitte Fontaine. Voor het eerst gebruikt Colleen drumritmes en zingt ze ook, met een heldere en tere stem die volgens de vrouw des huizes zeer op die van Stina Nordenstam lijkt, een inspiratie die inderdaad wordt genoemd op haar site. In de opener ‘Push The Boat Onto The Sand’ legt ze haar stem in meerdere zang -en achtergrondlagen waarna de viola de gamba haar stem aanvult in een melancholische symbiose en diezelfde combinatie van stem en instrument wordt herhaald in het mooie ‘Ursa Major Find’. De viola de gamba compositie ‘Geometria Del Universo’ is pure pracht die oneindig zou mogen voortkabbelen. In het al even sterke ‘Humming Fields’ bedient ze zich van gamelanritmes en meervoudige stemlagen, terwijl het instrumentale ‘Going Forth By Day’ dan als vanouds klinkt totdat drumritmes weerklinken. In ‘Breaking Up The Earth’ is de ritmische invloed van Moondog duidelijk voelbaar, gevolgd door een oorstrelende afsluiter die ons de plaat direct opnieuw doet opleggen. Prachtplaat en eentje voor de eindlijstjes. Met mooi, kleurrijk hoesontwerp van haar vriend, de grafische artiest Iker Spozio.