Catch The Breeze

In het kielzog van My Bloody Valentine (en The Jesus And Mary Chain) bloeiden in het Engeland van begin jaren negentig ontelbare bands wier sound sterk bepaald werd door een batterij gitaareffecten. Noise was een belangrijke factor in hun sound, maar tegelijkertijd etaleerden deze groepen een uitgesproken voorliefde voor klassieke popstructuren, melancholie en ijle klankspiralen. De Britse pers had al snel een naam voor deze nieuwe beweging: shoegazers. Artiesten die tot dit clubje werden gerekend, hadden immers meer oog voor hun effectpedalen dan voor het publiek. Wat aanvankelijk scheldend en/of minachtend bedoeld was, groeide al gauw uit tot een keurmerk. Andere vaandeldragers van deze nieuwe Britpopgolf waren onder meer Ride, Pale Saints, Chapterhouse, Lush en in mindere mate ook Curve en The Cocteau Twins. In slechts een korte tijdspanne (1990-95) bracht Slowdive drie albums (‘Just For A Day’, ‘Souvlaki’ en ‘Pygmalion’) en een handvol ep’s uit waarvan het gros werd verzameld op ‘Blue Day’. Kort nadien ging hun label Creation, dat met het succes van Oasis groot was geworden, helaas op de fles. Wie dan nog een cd van Slowdive op de kop wilde tikken, mocht veel geduld combineren met dito centen. Rachel Goswell en Neil Halstead formeren na de split Mojave 3 en tekenen bij 4ad. Slowdive verdwijnt dan stilaan uit beeld tot het Berlijnse Morr in 2002 een uitstekende compilatie (‘Blue Skied An’ Clear’) uitbrengt waarop het keur van zijn elektronicalabel (Lali Puna, Styrofoam, Múm) hulde brengt aan Slowdive. Labelbaas Thomas Morr vertelde destijds in Gonzo dat het zijn droom was om de al lang niet meer verkrijgbare parels van Slowdive opnieuw uit te brengen. Zo ver is het niet gekomen. Gelukkig is er nu de dubbelcd ‘Catch The Breeze’ die de ‘celestial britpop’ van dit unieke vijftal opnieuw volop beschikbaar maakt. In 25 nummers wordt teruggeblikt naar het volledige oeuvre, met een opvallend overwicht van ‘Souvlaki’. ‘Just For A Day’ is een beetje ondervertegenwoordigd, maar dat wordt goed gemaakt door een zeldzame versie van de Syd Barrett-cover ‘Golden Hair’ die in ’91 werd opgenomen tijdens een Peel Session. ‘Catch The Breeze’ grijpt verder ook terug naar enkele van Slowdives ep’s die al helemaal onvindbaar geworden waren. Essentieel en na al die tijd nog steeds adembenemend mooi.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!