Toegegeven, het is niet altijd even leuk om als de Sonny & Cher van de industriële muziek aangekondigd te worden, maar het blijft moeilijk wennen aan de nieuwe volwassen aanspreektitel van Chris & Cosey. Meer is er echter niet veranderd. Al sinds 1981 bewoont het duo een klein karakteristiek hoekje in de grote wereld der ondergrondmuziek. Carter maakt broeierige elektronische onderlagen en pompende sequences terwijl Coseys stem perfect balanceert tussen het gesproken en het gezongen woord. Even geruststellend is de vaststelling dat haar sporadisch trompetgeschal nog steeds klinkt als dat van iemand die het onding voor de eerste maal aanraakt. Thematisch duiken we in een poel van seks, buitenzintuiglijke waarnemingen of een combinatie van beide. Natuurlijk valt wel op dat de meest moderne technologieën gebruikt worden op deze nieuwe cd, maar los daarvan biedt Cabal vooral de degelijk geperverteerde elektronische pop die we van dit tweetal gewend zijn.
Het Creative Technology Institute biedt meer ruimte voor experimenten en onder de E.A.R. vlag worden de eigen releases in een zwaar geremixte versie heruitgebracht. De gelimiteerde (1000 stuks) cd E.A.R. 4 documenteert een onaangekondigde performance van Cosey Fanni Tutti in Disneyland, Los Angeles. Terwijl Cosey mediteert over (het verlies van) haar zelfbewustzijn in de schaduw van een reusachtige letter C, horen we vier langgerekte pulsen van zwaar gefilterde omgevingsgeluiden die af en toe doorkruist worden door een spookachtig vertraagd stemeffect. Omdat een cd nu eenmaal maar 80 minuten duurt, werden de originele field recordings niet weerhouden. Jammer, maar de rest van de trip kan me zowel in slaapdronken als in klaarwakkere toestand bekoren!