Bridges

Vier bruggen, vier improviserende duo’s, vier plaatkanten: ‘Bridges’ is een prachtig concept van Gerco Hiddink en Rutger Zuydervelt (Machinefabriek). Acht muzikanten is gevraagd om elk afzonderlijk te reageren op field recordings die Zuydervelt maakte bij bruggen tussen Sinderen en Nijmegen. De opnamen werden naar de muzikanten gestuurd; hun muzikale reacties zijn door Zuydervelt per twee bij een field recording gemixt. De uiteindelijke stukken zijn uitgebracht op een dubbele 12inch picture disc. De reacties van de muzikanten en de rol die de oorspronkelijke veldopnames spelen, verschillen nogal per track. Dat maakt alvast dat elk stuk nieuwe verrassingen brengt. Zo is er bij de saxofonisten Jim Denley en Espen Reinertsen een groot contrast tussen hun spel en de – heel herkenbare – omgevingsgeluiden. Bij Jon Mueller en Burkhard Beins daarentegen lijkt het alsof de field recordings geheel verdwenen zijn. Een mooie vervlechting van de improvisaties en bronmateriaal horen we bij Steven Hess en Erik Carlsson, waar de brommende en bonzende geluiden afkomstig kunnen zijn van de drummers, maar ook van autoverkeer dat over de brug raast. Tegelijkertijd zijn er ook duidelijk herleidbare geluiden van brommers, vogels en een vlieg(!). Ook bij Mats Gustafsson en Nate Wooley zijn de improvisaties wondermooi verweven met de omgevingsgeluiden, hoewel beide muzikanten vooral hun eigen, herkenbare ding lijken te doen. Hun beider minimale spel – het klikken, slissen, blazen, rollen, snorren van Gustafsson met zijn sax en het kalm vibrerende trompetspel van Wooley, variërend in volume en toonhoogte – vormen een sterk geheel met de kadans van, waarschijnlijk, auto’s over een brugaansluiting. Alsof dit niet genoeg is, is de dubbelaar verpakt in een verrassend vormgegeven hoes, waarbij op creatieve wijze de afbeeldingen en de informatie op de hoes, de binnenhoezen en de picture discs zijn gekoppeld. De gebruikte beelden heeft Hiddink geschoten bij de betreffende brug. Onverwijld aanschaffen!

VariousArtists_Bridges