Brand New For China!

Het geteisem van Cactus Truck – saxofonist John Dikeman, bassist/gitarist Jasper ‘broer van Bram’ Stadhouders en drummer Onno Govaert – levert met deze etterende buil van een plaat een van de meest onstuimige, vanuit de onderbuik afgevuurde improvisatieplaten uit de Lage Landen af; een ziedend, schietgraag spektakel van blatende, jankende, zeurende en snauwende saxuithalen, kromgewrongen snarengegesel en even brute als chaotische drumerupties, die samen leiden tot een gewelddadige kopstoot in de traditie van de Brötzmann-school, verder aangedikt met suggesties uit de wereld van volk als John Zorn en Zu, en zowel in epische braakstukken als ‘Aporia’ en ‘Sweet Movie’ als in abrupte oprispingen ‘Search And Restore’ en ‘Plork’, waarvoor grindcorejazz een goeie omschrijving lijkt, vooral een fysieke sensatie wil teweegbrengen die veraf staat van de meer verfijnde, intellectuele aanpak die doorgaans op de voorgrond treedt in de geïnstitutionaliseerde wereld van de vrije improvisatie. Dit is een smerige, jakkerende pandoering én een verfrissende verademing. ‘Brand New For China!’ is niet mooi, niet aardig en niet bepaald appellerend aan de smaak van culturele fijnproevers. Wie echter te porren is voor een ouderwets primitief beukfestijn, die wordt hier getrakteerd op een, ondanks die bescheiden albumlengte van nog geen half uur, gulle kopstoot die te vergelijken valt met twaalf fitnessbeurten. Bij de cd krijg je er bovendien twee extra tracks bovenop, die verder bouwen op het bekende verhaal. En wie er helemaal geen genoeg van kan krijgen, die kan zich ook nog de zopas verschenen gelimiteerde cassette ‘Macho Sex With Terrie Ex’ van het Beyt al Tapes-label aanschaffen. Beginnen gebeurt echter best met deze ‘Brand New For China!’, die misschien niet helemaal duidelijk maakt waarom deze knapen al mochten opdraven naast onder meer Ab Baars, Han Bennink, Paal Nilssen-Love en Mike Reed, maar wél de meest opwindende kant van de vrije improvisatie in de verf zet.

Guy Peters
CactusTruck_BrandNewForChina