Brain & Balls BBQ

Drie improvisatoren op – strikt genomen – percussie. Buttercup Metal Polish – oftewel het duo Nicolas Field en Alexandre Babel speelt voornamelijk akoestische drumsets in een, soms vrije en soms meer gestructureerde, improviserende stijl. Uit hun vele samenwerkingsverbanden met andere (improviserende) musici – waaronder Keiji Haino en Damo Suzuki – is die met pianist Jacques Demierre een vast project geworden. Dat de drie sinds 2006 regelmatig samen hebben gespeeld is hoorbaar op ‘Brain & Balls BBQ’, hun eerste gezamenlijke studioplaat. Het triumviraat speelt volledig improviserend, in een vrije stijl, wat beslist niet wil zeggen dat ieder voor zich wat aanrommelt. De Buttercups en Demierre spelen sterk samen. ‘Vulcan Nerve Pinch’ bijvoorbeeld begint met korte, bijna venijnige klanken, die langzaam aan een steeds dichtere textuur vormen en harder klinken, waarna het weer terugzakt in een rustiger, maar ditmaal meer ritselend geluid. Deze ontwikkeling wordt door de drie muzikanten gezamenlijk opgebouwd, terwijl in ‘He’s Likable Guts’ Demierre vooral de aangever van uitgangspunten lijkt te zijn, waarop de drummers reageren. Bij het gezamenlijk onderzoeken van structuren en klanken worden overigens ook speltechnieken onderzocht. Naast de toetsen gebruikt Demierre ook het hout en het binnenwerk en voegen Field en Babel diverse objecten toe aan hun drumstellen om te kunnen slaan, wrijven, krassen en het klankenveld te verruimen. ‘Brain & Balls BBQ’ heeft een uitgestrekte, prachtige sfeer.

ButtercupMetalPoli_BrainBallsBBQ