Bongo Hotheads

Ongepolijste artiesten uit Afrika met een meer dan speciaal geluid, daar heeft Crammed ongetwijfeld een neusje voor. Jagwa Music is een groep muzikanten en danseressen uit de sloppenwijken van Dar Es Salaam, de hoofdstad van Tanzania. Ze brengen een bizar geluid zoals je nog niet snel gehoord zal hebben op je safari, namelijk razendsnelle bongoritmes, hypnotiserende melodieën met een simpel lo-fi Casio keyboard en ritmische zang. De basis van Jagwa’s Mchiriku muziek is eigenlijk de Chakacha stijl, maar doordat ze hun instrumenten aan oude versterkers en megafoons hebben gekoppeld, zit er een heerlijke dosis gruizigheid en distortion in hun geluid zoals bij Konono No.1. Het is lo-fi transcendentale dansmuziek die zich geleidelijk in het lichaam en ledematen nestelt en iedereen die het toelaat onbewust in vrije beweging zet. Laat die drempel van koudwatervrees achter je, de supersnelle bewegingen van de Jagwadansers zijn toch niet te evenaren. Van begin tot eind staat deze plaat bol van non-stop bongoritmes en repetitieve keyboardmelodietjes. De melodieuze zang en het gesproken woord geven een extra warme toets aan de songs die zeer sterk op elkaar lijken door variaties op hetzelfde geluid. Als er dan toch uitschieters gekozen moeten worden, dan springen ‘Dounia Watu’, ‘Cha Upele’ en ‘Mpango Mzime/Baba Dula’ er het meest bovenuit. Het album kent dus weinig afwisseling en dat is precies de gemene deler om Jagwa’s geluid zonder gulden middenweg te koesteren of te haten. Voor wie net als ons niet genoeg kan krijgen van Jagwa Music een goede tip: zoek ook naar de échte cassette op de blog van Awesome Tapes From Africa.

JagwaMusic_BongoHotheads