Bohemian Drips Presents

In één ding loopt Duitsland ver voorop ten opzichte van ons in de Lage Landen. Als daar een industrieel complex in onbruik raakt, is de kans groot dat ze het ogenblikkelijk bestempelen tot een gebouw voor culturele doeleinden. Dat is gebeurd met verlaten mijnen in het Roergebied (kom daar maar eens om in Limburg!), het gebeurt ook in Berlijn. Zo is de voormalige Kindl-brouwerij omgetoverd tot een centrum voor hedendaagse kunst. Het Turkse impro-trio Marika, met een bezetting van basgitaar, slagwerk en saxofoon/fluit, trad er in het late najaar van 2014 op in het ketelhuis, een ruimte met een indrukwekkende galm. Dat concert is vastgelegd op ‘Bohemian Drips Presents’, een plaat met een wolfkant en een schaapkant. Het is maar een kwestie van naamgeving. De wolven zijn niet manhaftiger dan de schapen, al begint die tweede kant wel in iets zachtaardiger sferen dan kantje een. Soms laten de drie de teugels vieren, en keert de galm zich tegen hen – dan gaat het geluidsbeeld samenklonteren. Maar over het geheel genomen weten ze goed in te spelen op de ruimtelijke mogelijkheden van hun omgeving. Met name saxofonist Korhan Futaci lijkt van tijd tot tijd aan de wandel te gaan, te oordelen naar het groeien en krimpen van de galm achter zijn spel. De ruimte is een vierde speler in dit geheel. Eentje die je niets hoeft te leren, maar waar je wel rekening mee zult moeten houden. Dat gaat de drie musici als vanzelfsprekend af. Prima plaat om je hoofd eens goed te doen zwellen – tot je hersenpan gonst als een klok.

René van Peer
Marika_Bohemian_Drips_Pre
za 15 dec 2018