Blumen Und Narzissen

Andreas Dorzau, geboren in 1964, schreef op zestienjarige leeftijd zijn eerste liedje en het was meteen een schot in de roos. Het gaat zelfs zover dat de populariteit van het liedje de rest van ’s mans werk overschaduwt en het liedje bij de meesten ook het enige is dat ze van Andreas Dorau kennen. Het gaat dan natuurlijk om de klassieker ‘Fred Vom Jupiter’, een nummer dat op zeer veel compilaties is terug te vinden – new wave of Neue Deutsche Welle, Fred is alomtegenwoordig. AtaTak uit Düsseldorf bracht het nummer uit op single en verkocht twintigduizend exemplaren op een paar maanden tijd. Dorau kreeg de kans om een album uit te brengen, borg het plan om singles op diverse labels uit te brengen op, en maakte ‘Blumen Und Narzissen’. Herbeluistering maakt meteen duidelijk dat er nog een paar potentiële hitjes op de plaat staan, ‘Tulpen Und Narzissen’, ‘Nordsee’ en nog wat. Naïef, speels, aanstekelijk, onverwoestbaar zijn ze. Veel spielerei ook met de synthesizer, wat de plaat tot meer dan zomaar een poprelikwie maakt. Vijf nooit eerder op cd verschenen nummers maken dit tot een prima heruitgave. Door het grote succes van de eerste plaat duwde zijn nieuwe platenlabel (Teldec) hem in een richting die hij eigenlijk niet uit wilde. Het label wilde een herhalingsoefening, Dorau wilde nieuwe paden verkennen. Het kinderlijke plezier is een beetje verdwenen ten faveure van radiovriendelijke, goed geproduceerde hitgevoelige popmelodieën die de kracht van het debuut een beetje missen. Na problemen met de als single verschenen song ‘Kleines Stubenmädchen’, een amusant liedje over sexisme, werd de plaat uiteindelijk uitgebracht via CBS, zonder de gewraakte single. Het hele gedoe zorgde voor een wrange smaak bij Dorau en ook het muzikale landschap veranderde. Plots speelde iedereen new wave of werd lid van de Neue Deutsche Welle, en de plaat verzonk in de massa. Toch blijft ze leuk om te horen, door de humor en de psychedelische stapjes die in de liedjes zitten verscholen. Op de heruitgave staan opnieuw een paar bonussongs, waaronder uiteraard de gewraakte single. Andreas Dorau is, met tussenpozen, nog steeds actief en bracht in 2011 nog het prima album ‘Todesmelodien’ op de markt.