Belgotronics

Afgelopen jaar is het beginnen rommelen in Brussel. Daarmee bedoelen we niet enkel de regeringscrisis, maar ook de ondergrondse faam van de Hoquets. Het begon als een gelegenheidstrio en nu is er het debuutalbum op Crammed. Labelbaas Marc Hollander zag hun eerste show en haalde hen onmiddellijk aan boord. En nu is er ‘Belgotronics’, deels gemixed door Greg Saunier van Deerhoof en met een rits gastmuzikanten. Het internationale trio bestaat uit de Belg Maxime Lê Hung (oprichter van het Matamore label en de band Tom Sweetlove), de Amerikaan McCloud Zicmuse (van Le Ton Mité en vaste speler bij Maher Shalal Hash Baz) en de Fransman François Schulz (Vive Le Rouge). De naam Hoquets is een dubbele woordspeling; het refereert naar de meerstemmige techniek in muziek en tegelijk betekent het ook ‘de hik’ in het Frans. Lolbroeken? Dat zeker. Het feit dat ze al hun slag -en snaarinstrumenten hebben gemaakt met gerecycleerd materiaal zoals stukjes hout, tinnen blikjes, kapotte snaren en hiermee liedjes over België zingen zegt al genoeg. De opener ‘La Belgique’ begint al sterk rockend met een in het Frans gezongen tekst over mosselen, frieten, chocolade en bier. Jawel, onze nationale trots is op en top culinair. Andere koddige thema’s die passeren; de drie gemeenschappen, honingkoek van Dinant, de slag van Waterloo, Gentse Speciaal, Brugge, Charleroi, stoemp, maitrank en de Luikse ‘chaud boulet’ dans. Een song over het zuiverste abdijbier van Wallonië (Orval) ontbreekt uiteraard niet. Qua muziekstijl gaat het van rock tot postpunk, indiepop, funk en hiphop en het eigenzinnige geluid van de zelfgemaakte instrumenten versterkt dit op gevatte wijze. Dit is de meest relevante alternatieve plaat van Belgische bodem en dé klapper van 2011.

Hoquets_Belgotronics