Belem

Dat de cello uitstekend geschikt is als solo-instrument is natuurlijk een open deur. Vrijwel elk instrument leent zich daarvoor. Wat de cello bijzonder aantrekkelijk maakt, is zijn diepe en warme timbre – veel gonzend hout. Mensen voelen zich daar doorgaans bij thuis. Dat is zeker het geval op ‘˜Belem’€™, een cd waarop celliste Kathy Adam duetten speelt met diatonisch accordeonist Didier Laloy. Terwijl Laloy enige faam heeft opgebouwd, onder meer door de samenwerking met landgenoot en (niet-diatonisch) accordeonist Tuur Florizoone, is de eveneens Belgische Adam minder bekend. Ze komt hoorbaar uit de klassieke hoek, maar staat vol overtuiging schouder aan schouder met Laloy, die eerder folkgericht is. De muziek die ze samen maken, is even intiem als elegant. De nummers laveren tussen biologerende dansen en warme ontboezemingen. In ‘€˜Scampavita’€™, een bewerking die Adam maakte van een compositie van Antonio Vivaldi, laat Laloy zijn instrument diep zuchten bij de beginnende akkoorden. Het plechtstatige ritme versnelt, gezamenlijk stoken ze het vuur hoog op, en laten Vivaldi in rook opgaan met een innigheid in hun samenspel die het hart verwarmt. ‘€˜Aquilarco’€™ van de Italiaanse cellist Giovanni Sollima ontbeert evenwicht. Het album werd in 1999 opgenomen tijdens een concert van zijn groep in New York. Sollima, die toentertijd verkeerde in de kringen rond Philip Glass, is een begenadigd musicus. Hij ranselt de snelste melodieën uit zijn instrument zonder ook maar een moment uit de bocht te vliegen. In de beste passages sleurt hij je mee naar adembenemende hoogten, met soms de gruizige gitaar van Wiek Hijmans, solo en in samengebalde akkoorden. Maar helaas mag de toetsenspeler mierzoete aanzwellende akkoorden uit zijn instrument persen, waar je de tanden van uit de mond vallen. Erger nog zijn de raadselachtige On The Beach’™ intrigerend en bezwerend klonk uit de monden van Lucinda Childs en Sheryl Sutton, maakt hij gezwollen en pretentieus. Maar als je gedichten en plakkerigheid weet te omzeilen is aan deze cd genoeg plezier te beleven.

René van Peer
KathyAdamDidierLal_Belem
wo 18 mei 2016