Begin Anywhere

We kennen Charles Hayward allemaal als een uitzonderlijk begaafde drummer die bakens verzette met This Heat, This Is Not This Heat en The Camberwell Now. Behalve heel wat solowerk en duo’s met andere muzikanten die zich meer aan de zijkant van het populaire gebeuren ophielden, speelde hij nog in een hele resem bands, waarvan Gong, Massacre (met Fred Frith en Bill Laswell) en Quiet Sun (met Phil Manzenera) misschien wel het meest tot de verbeelding spreken. Hij heeft bovendien een uit duizenden herkenbaar stemgeluid, dat wat ons betreft net zo imponerend klinkt als dat van bijvoorbeeld Robert Wyatt. Wat de meesten niet weten is dat Hayward, geboren in 1951, van kindsafaan een opleiding tot pianist heeft genoten. Waar iedereen Hayward kent als een fenomenaal drummer, is hij van oorsprong een begenadigd pianist. Die kunde kwam zelden tot uiting en daar brengt hij met ‘Begin Anywhere’ verandering in. Zijn vertrouwde drumstel blijft grotendeels gestraft in het hoekje staan. De negen nummers op de plaat bevatten piano en stem. Punt. Toch slaagt Hayward erin de aandacht vast te houden en tevens ervoor te zorgen dat we geen ogenblik verlangen naar zijn vertrouwde capriolen op zijn drums. De kaalheid van de instrumentatie zorgt ervoor dat de nummers heel sterk overkomen, met de nadruk op zijn stem (en teksten), die worden ondersteund door zijn pianospel. Uitgekleed en tegelijk indrukwekkend klinken nummers als ‘Watching You’, ‘Rattlesnake’ en ‘Alphabetical Order’. Een schitterende aanvulling op ‘s mans werk en verplichte kost voor liefhebbers van voornoemde bands.

ma 21 feb 2022