Beatboys

De openingssample van ‘Supersonic Gin And Tonic’, het eerste nummer, creëert in onze hersenen meteen zeer hoge muzikale verwachtingen. Verwachtingen die nooit kunnen worden ingelost, want de sample doet ons al glimlachen en headbangen voor we een noot hoorden. Het is er dan ook eentje vol sex and violence die we herkennen uit het vroege werk van één van onze lievelingsbands: Today Is The Day. Tja, dan sta je daar als groepje mooi te blinken als je een mix van psycho, rocka- en hill- en folkabilly brengt. Luisteren doen we uiteraard toch, maar blij worden we er niet van. Één cover zou de plaat tellen (‘Champs-Elysées’, onder meer bekend van Joe Dassin), maar een song als ‘King Ray’ klinkt ons wel zeer bekend in de oren. Riffjes, melodie, opbouw, behalve de zang eigenlijk het hele zwik. En de band net zo goed, al hadden we er nooit eerder van gehoord. Tot we de meegeleverde info eens diagonaal doornemen, en merken dat Jamie Clarke te horen is op ‘Pogue Mahone’ van The Pogues. Perfect, zijn eigen band, bestaat sinds 1997 en kende een reeks bezettingswissels, maar de Drunk Rock die Jamie Clarke brengt heeft geen behoefte aan vaste leden, wel aan een grote drankvoorraad. Origineel is het allemaal niet, lollig wel, zeker met een pint te veel op en die laatste gooi je maar naar ’s mans kop. Uit Wales komen de Graveyard Johnnys en deze mannen hebben duidelijk nog meer kracht en bevlogenheid in hun lijf zitten. Hersenen die hun volume nog hebben door minder alcoholverbruik, tonnen podiumervaring door aanhoudend toeren en dan op de proppen komen met een plaat, dan komt het wel goed. Met zijn tweeën op de foto, met zijn drieën op het podium gooien ze rockabilly van de jaren 1950 door de punkmolen en maken er een hedendaagse versie van. Recht voor de raap zoals echte, doorleefde rock-‘n-roll hoort te zijn, met hier en daar wat metal en psychobilly er doorheen, klaar om er stevig tegenaan te gaan en een wild feestje te bouwen, ‘Songs From Better Days’ bevat de nodige elf songs, die zonder uitzondering prima klinken. Zelfs de cover van Golden Earring’s ‘Radar Love’ blijft lekker klinken met die staande bas in de hoofdrol.

JamieClarkesPerfec_Beatboys