Be Mine

Annie Lewandowski maakt na twee ep’s, waarvan het vier nummers tellende debuut gratis is te downloaden op haar website, haar volwaardige debuut in haar nieuwste incarnatie Powerdove. Lewandowski is namelijk niet aan haar proefstuk toe. Ze debuteerde met haar band Emma Zunz in 2006 en maakte sindsdien platen met onder meer Hawnay Troof, The Curtains, Xiu Xiu en Caroline Kraabel. Daarnaast werkte ze samen met onder meer Fred Frith, Jennifer Pike, John Edwards, John Butcher, Chris Cutler en Charles Hayward. Dat vinden wij meer dan indrukwekkend en de verwachtingen voor deze release waren dan ook hooggespannen en worden nog eens volledig ingelost ook. Al klinkt de plaat niet zoals we dachten. Annie Lewandowski krijgt wel hier en daar hulp van een paar bevriende muzikanten, maar eigenlijk is dit vooral een ingetogen, minimaal, melancholisch en neerslachtig soloalbum van een dame die de donkere kant van zichzelf in kaart brengt. De instrumentatie is uiterst spaarzaam en wordt dan ook nog eens op een onconventionele manier aangewend, terwijl haar stem domineert, ons verleidt, verdoemt, in een Ijslandse vulkaan gooit en raaklijnen heeft met het werk van Nico en Leonard Cohen in een dronesbui. Dit is een plaat vol eenvoud en toch uitermate krachtig. John Dieterich (Deerhoof) nam de plaat samen met Lewandowski in één dag op en bewijst zijn meesterschap. Zo is dit een zeer intrigerende singer-songwritersplaat geworden waarin elementen van folk zijn terug te vinden, zonder te overheersen. Hier geen gezeur, maar in schoonheid gegoten eerlijkheid.

Powerdove_BeMine