Basse Et Batterie

De Zwitser David Flimmer speelt zelf in een bandje (Flimmer) waarin de hoofdrol is weggelegd voor bas en drums. Mits hier en daar wat additionele zang en de toevoeging van een miniem gebruik van andere instrumenten, voelde de man zich met zijn groepje een beetje alleen. Het was voor Flimmer de aanleiding om op zoek te gaan naar andere bands in de ondergrond die dezelfde voorkeur hebben voor het musiceren met vooral bas en drums. ‘Basse Et Batterie’ is daarvan het uitstekende resultaat. Hij contacteerde bands van een beetje overal in de wereld en verzamelde 22 groepjes die in zijn opzet pasten. Uiteraard zit veel van de muziek die we te horen krijgen in de hoek van het experiment en de noiserock en zijn ook de meeste deelnemers behoorlijk obscuur. Wat telt is echter de kwaliteit van het geleverde, en daarmee zit het zeker voor drie kwart van de deelnemers goed tot zeer goed. Vier bands uit Nederland vinden we hier terug, waarvan drie (Stöma, Doktor Schnitt en Bruno & Robin) met bassist Bruno Ferro Xavier da Silva in de gelederen. Graffen Völder en het Gentse Gura (met het mooie ‘Live Fast Die Long’) vertegenwoordigen België. Verder ook bands uit Zwitserland, USA, Frankrijk, Noorwegen, Finland, Tsjechië (Sabot uiteraard), Groot-Brittanië, Japan (Sekkutsu Jean met de onvermijdelijke Yoshiada Tatsuya, die we kennen van Ruins) en zelfs eentje uit China (Gu Guai Xing Qiu). Compilaties geven natuurlijk altijd maar een kleine proeve van het kunnen van de deelnemende bands, maar hier zit zoveel kwaliteit tussen dat we bij de meeste bands benieuwd zijn naar meer werk. Flimmer is zeker in zijn opzet geslaagd om wat bands in deze niche in de kijker te plaatsen. En alleen voelt hij zich al lang niet meer.

VariousArtists_BasseEtBatterie