Morten J. Olsen kennen we van MoHa!, Ultralyd of een van de andere gezelschappen waarin hij zich uitleeft op drums, percussie en elektronica. De laatste tijd schijnt zijn favoriete instrument een roterende bass drum te zijn en met dat instrument presenteert de Noor uit Berlijn nu zijn eerste soloplaat. Al is zijn draaiende drum aangepast en uitgebreid met verschillende kleine percussie-intrumenten, het blijft een redelijk beperkt arsenaal waarmee hij hier acht abstracte stukken opbouwt. Bass Drum! biedt geen heftige drumsolos en rondschietende stokken, maar een geconcentreerde verkenning van de klankmogelijkheden met het afgebakende instrumentarium. Dat je met percussie-instrumenten meer kunt dan er op slaan weet elke drummer en percussionist; ook Olsen schraapt waarschijnlijk hier en daar met een stok over het vel of langs de rand van zijn trommel. Hij weet echter meer verrassende klanken uit zijn instrument te krijgen: een nummer als The Pressing Operation biedt fluittonen, metalig schapende geluiden en uit een verte galmende drones, die het een bijna industriële sfeer geven. Een titel als Pure Tone Attraction zegt al genoeg. Dit nummer bestaat uit donkere en wederom metalig krassende drones, aangevuld met af en toe een hol klinkende slag. Rooftop Modified Algae Farm bestaat grotendeels uit een ratelend geluid en een donker rommelend geluid, dat duidelijker op een trommel is voortgebracht, maar nog steeds nieuwsgierig maakt naar het hoe. Naast dergelijke nummers is er nog een aantal waarop Olsen juist duidelijk slaat en tikt op de trom, bekkens, triangels en wat hij meer voor handen heeft, om uiterst trage percussieve lijnen te spelen. Die ritmische lijnen rekt hij uit elkaar, duwt hij ineen of voorziet hij van onverwacht geplaatste slagen. Bass Drum! laat de rijkdom in de beperking horen. Fascinerend en spannend.