Basimanyana Mamela Meropa

In de vorige Gonzo (circus) kon je nog lezen over Akwaaba Music van Benjamin LeBrave, het nieuwe op Afrika gerichte label waarbij de winsten gelijk gedeeld worden tussen labelbaas en artiest. Skeat is een jonge artiest uit Botswana die met ‘Basimanyana Mamela Meropa’ zijn westerse debuut maakt. Zijn geluid is een mix van Zuid-Afrikaanse house (Kwaito), lokale soukous house (Kwassa) en gospel. Hij is al flink gehyped op het Ruffriddims blog uit Botswana – zeker het checken waard voor vernieuwende Afrikaanse muziek. In het begin horen we Skeat in een interview praten over zijn geluid en hoe moeilijk het is om elektronische muziek te maken in Botswana. Daarna knalt het los met de toonaangevende song ‘Dumelang’, al een bescheiden hit op de exotische dansvloeren, waarbij elektronische beats, Afrikaanse rap, samenzang en een funky soukous gitaarmelodietje voor flink wat heupwiegende bewegingen zorgen. In ‘Mamela’ krijgen we eenzelfde schotel van stevige housebeats, aangevuld met een zwoele gitaarmelodie en zingende raps. Het warme ritme staat centraal in Skeats muziek en dat doet veel. ‘Relela’ trakteert ons op verdere lichaamsbeweging en de mix van gitaar, beats en vocalen in elektronische sferen vervelen geen moment. Tegelijk moeten we toegeven dat de gospeltracks ons wat minder aanspreken. De spirituele boodschap van deze ogenschijnlijke rustmomenten gaat wat aan ons voorbij. Even leeft het weer op en krijgen we een dosis Afrikaanse Eurotechno en tikkende elektro om de oren, om ten slotte in swingende sferen af te sluiten met een glijdende gitaarmelodie. Het album kent dan wel wat zwakke punten, maar die worden goedgemaakt door evenveel sterke ritmische tracks. Het ligt er maar aan hoe groot je hart is voor vernieuwende Afrikaanse swing.

Skeat_BasimanyanaMamelaM