Backspace Unwind

‘We Fall In Love’ is de vooruitgeschoven single van het zesde album dat het Engelse triphopduo Lou Rhodes en Andy Barlow voor ons welzijn in elkaar hebben geknutseld. Iets meer dan vijf minuten superieure triphop die rustig voortkabbelt, dat is deze single. Rhodes stem klinkt mooier dan ooit en Barlow prutst en draait aan zijn knopjes en produceert er een zalige laidbackbeat mee. ‘As Satellites Go By’ drijft op wat als pianospel kan worden beschouwd, waardoor het liedje een iets andere toets meekrijgt. Rhodes murmelt meer dan ze zingt en zorgt daarmee net zo goed voor enige variatie en koerswijziging. Dan hebben we het mooie ‘In Binary’ al gehad. De opener is vintage Lamb zoals ze in hun beginjaren, toen ze mee naar de kroon van Massive Attack, Tricky en Portishead dongen, geregeld op ons los lieten. Het titelnummer drijft op een heerlijke beat die wordt gestuurd door een wobbellige bas en dendert als een trein aan ons voorbij. Rhodes krijgt echter, zoals steeds bij Lamb, ruimschoots de ruimte om haar aan luisterliedjes grenzende teksten voor te dragen. Barlow houdt zich geregeld in en weet ondertussen perfect waar zijn, soms behoorlijk dwarse, beats hun plekje kunnen opeisen. ‘Nobody Else’ klinkt wel heel erg Portishead, tot de stem van Rhodes toe. Erg is het niet, want het is wel degelijk een leuk liedje dat tijdens optredens net zo goed het publiek zal meekrijgen als de rest van de plaat. Alle nummers kunnen zo de setlist op, want ze onderscheiden zich niet echt van het bulk van de liedjes die Lamb reeds maakte. Tegelijk zitten ze allemaal zo knap in elkaar dat ze zich snel in ons hoofd weten te nestelen. Lamb blijft aldus met deze ‘Backspace Unwind’ uitstekende popmuziek maken, zelfs al blijft de basis ietwat gedateerde triphop.

Lamb_BackspaceUnwind