De herontdekking van saxofonist Fred Anderson is grotendeels de verdienste van de jonge garde bij Atavistic en Thrill Jockey. Anderson, onlangs 75 geworden, was mede-oprichter van het Chicago-kunstenaarscollectief Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM). Van de leraar en notoir clubeigenaar waren tot voor kort bedroevend weinig opnames beschikbaar. Hamid Drake is een ongelooflijk veelzijdig meesterpercussionist met een indrukwekkende staat van dienst. Hoewel kind aan huis bij de Andersons, hij kreeg zelfs les van Freds zoon, werden de twee nog nooit samen geregistreerd. Dit is zonder twijfel een hoogtepunt in hun oeuvre. Beiden zijn vertellers pur sang. Drake trekt de kar met verrassende maar steeds meeslepende Afrikaans-geïnspireerde ritmes die de immer attentieve Anderson aanzetten tot prachtige spanningsbogen. Zijn sax is verlengstuk van hoofd en hart. De toon is rijk, vol en doorleefd. Absolute hoogtepunten zijn de titeltrack, het onweerstaanbaar swingende Louisiana Strut en de bezwerende spirituele zang op de afsluiter Lama Khyenno, een vrije bewerking van een boeddhistische mantra.
Zo douden zongen, zo piepen de jongen. En ook zij doen dat goed. Sticks And Stones werd geboren op de planken van Andersons Velvet Lounge-club. Het trio onderhoudt zoals verwacht verscheidene dwarsverbindingen met de steeds uitdijende postrock & jazzgemeenschap Drummer Chad Taylor heeft een vaste stek in de Chicago Underground-groepen, bassist Josh Abrams speelt bij het avant-klassieke Town & Country. Saxofoniste Matana Roberts was onlangs nog te gast bij Godspeed! You Black Emperor. Zonder veel poeha spelen de drie een fijne set. Eigen werk wisselt af met covers van Thelonious Monk of de afrogroove van Fela Kuti. Sticks And Stones brengt swingende, vrije souljazz, zonder nare solo-egotripperij. Het ongedwongen eclecticisme van AACM is alomtegenwoordig. Schitterend voorbeeld is The Refusal waar Roberts haar klare lijn verder uittekent op klarinet. Prachtig is ook Ishfahan een zwoele ballade van arrangeur Billy Strayhorn uit het schaduwkabinet van Duke Ellington.