Back On Time

Luke Vibert zal een goede dag hebben gehad toen hij onlangs stuitte op verloren gewaande tapes uit het vroege begin van zijn loopbaan. ‘Plug: 1995-1998’ stond op een vergeelde sticker en prompt zal Vibert overmand zijn geweest door gevoelens van nostalgie. En dat is hier niet anders. Vibert bracht één album uit als Plug, liefkozend genaamd ‘Drum ‘n’ Bass For Papa’, uitgebracht in 1996 op het legendarische Rising High Records, het label van Caspar Pound (jawel, een directe afstammeling van de beroemde dichter) en huis van invloedrijke techno- en ambientacts als Pete Namlook en The Irresistible Force. Het geluid van Plug kon destijds op weinig bijval rekenen. De cartoonesque drum-‘n-bass met koddige samples had te veel humor om te kunnen wedijveren met de furie van het Metalheadz-label of de serieuze jazz op Good Looking Records van LTJ Bukem. Vibert nam afstand van Plug om onder talloze alter ego’s zijn geluid verder uit te diepen op Warp, Planet Mu en Ninja Tune. Zijn succesverhaal is bekend. Hebben de gevonden kluistapes de tand des tijds doorstaan? ‘Back On Time’ is vooral een noodzakelijk tijdsdocument over de nieuwe wegen die werden geperst uit de overgeproduceerde amenbreak. Wie verknocht is aan de guitige gekte van Vibert en houdt van de nostalgische breakbeat zal Plug niet alleen beschouwen als een belangrijke geschiedenisles van de bewogen jaren 1990, maar zal ook onverminderd plezier beleven aan het geluid dat Squarepusher en vele anderen de zet in de juiste richting gaf.

Martijn Venekatte
Plug_BackonTime