Back On The Planet

Gregory Shorter, zo heet Ras G voluit, is gezegend met een haast ziekelijke obsessie voor Sun Ra. Net als dat excentrieke fusion jazzicoon poogt hij aansluiting te vinden met het heelal vanuit zijn eigen studio, die hij zelf maar al te graag zijn Spacebase noemt. Samen met zijn imaginaire begeleidingsband The Afrikan Space Program, stuurt ras G een smeltvorm van intergalactische jazz en futuristische funk het universum in. Afrikaanse oerritmes, veel synthesizers, bizarre samples en roffelende drums gaan allen samen in de blender. ‘It’s like a whole other world up here/A whole other planet’, klinkt het aan het begin van het album, terwijl de diepe bassen en de drumcymbalen je om de oren vliegen. Ras G zet je graag op het verkeerde been. Zo komt ‘All is Well…’ pas na enkele minuten op gang en lijkt het de intro te worden van een volgende track, tot het nummer abrupt afgebroken wordt en overgaat in ‘CosMc Lounge Kisses’, dat drijft op een sample van Gil Scott-Heron. ‘Back On The Planet’ verschijnt op Brainfeeder, en hier en daar steekt de geniale gekte van stadsgenoot annex labelbaas Flying Lotus de kop op, niet in het minst tijdens het broeierige ‘_G Spot Connection’ en de eerder elektronisch georiënteerde nummers als ‘One 4 Kutmah’ en ‘Been Cosmic’. ‘Injera, Lentils, and Kale’, ‘Asteroid Storm…’ en ‘Find Ya Self (ANU Wrld)’ blijven dan weer steken in de aanzet. Maar vanaf het funky ‘Natural Melanin Being…’ breidt de man uit Los Angeles er toch nog een interessant slot aan. Het zou ons niet verbazen mocht Ras G werkelijk knettergek zijn, maar met ‘Back On The Planet’ levert hij wel een van de meest intrigerende werkstukken van de laatste maanden af. Al moet je stevig doorkauwen om de smaak ervan ten volle te vatten.

Mattias Baertsoen
Ras_G_BackOnThePlanet