Away

In September 2013 verscheen ‘€˜The Silver Gymnasium’€™, het zesde album van Okkervil River. Dat is de band rond Will Sheff, die je ook kunt kennen van Shearwater. Die zesde plaat verscheen haast geruisloos en viel dan ook tussen de plooien van de muzikale geschiedenis. Misschien niet geheel onterecht, maar die plaat luidde vooral een duistere periode in voor Sheff. Voor zijn ogen stortte zijn wereld in. Niet alleen viel zijn groep uit elkaar, misschien nog belangrijker was dat jaar het begin van de doodstrijd van zijn grootvader. Een strijd die uiteindelijk bijna twee jaar duurde. Zijn hoofd stond dan ook een paar niet naar het maken van muziek. Langzaamaan zocht hij toch een uitweg voor de gevoelens uit deze periode en zo kwam hij toch weer uit bij de muziek. Het openingsnummer, ‘Okkervil River RIP’€™, van deze plaat is een neerslag van deze moeilijke tijd. In die periode kon hij soms even wegvluchten naar het verlaten huisje van een vriendin, dat gelegen is in de Catskill Mountains. Daar groeide het plan om toch terug muziek te maken. Eénmaal die beslissing genomen vloeiden de songs eruit. En ja, die zijn een pak ingetogener dan die van de laatste twee albums. Toen was het folky geluid iets te glad gestreken indierock geworden. Hier zijn er mooi gearrangeerde, vaak behoorlijk spaarzame songs te vinden zoals ‘€˜Comes Indiana Through The Smoke’€™ of ‘€˜Mary On A Wave’€™. Als het dan toch iets harder gaat zoals in ‘The Industry’€™ pakt dat wat middelmatig uit. Muzikaal dan toch, want tekstueel rekent hij terecht af met een aantal types die hij in al die jaren in het muziekwereldje is tegengekomen. Afsluiten doet de plaat met het heerlijke ‘€˜Days Spent Floating (In The Halfbetween)’. Een terugkeer die dus deels beter uitpakt dan we aanvankelijk hadden ingeschat.

Maarten Timmermans
Okkervil_River_Away
di 23 okt 2018