Autour De La Lune is zonder meer het meest hermetische werk dat Geir Jenssen ooit heeft afgeleverd. Het verschil met zijn magistrale debuut Microgravity was nooit groter. Weg zijn de ritmes, de samples van stemmen en de inherente (song)structuren. In de plaats daarvan: stilte en ijle soundscapes. Deze evolutie werd reeds ingezet met Substrata uit 97, maar op Autour De La Lune kiepert Jenssen álle balast overboord. Het resultaat is een ultra minimalistische geluidstrip bestaande uit negen mouvements. Op uitnodiging van de Franse staatsradio kreeg Jenssen de eer om een nieuwe soundtrack te componeren bij een prestigieuze multi-disciplinaire uitvoering van De La Terre A La Lune, een negentiende eeuws stuk over een reis naar de maan geschreven door niemand minder dan Jules Verne. Hij kreeg onbeperkte toegang tot de geluidsarchieven van Radio France en stuitte daarbij op een schat aan oude opnames. Jenssen is er uiteraard de man niet naar om zich dat een tweede keer te laten zeggen. Geef de man een uitdaging en een buitenkans als deze en hij maakt er een klein meesterwerk van. Wie dacht dat zijn vorige album, het ondertussen ook al twee jaar oude Shenzhou, stil was opgenomen, mag deze keer de volumeknop nog meer naar rechts draaien. Misschien niet zijn beste, zeker niet het meest toegankelijke, maar ongetijfeld zijn meest ambitieuze album. (www.touchmusic.org.uk)
Lilies zou volgens de geruchtenmolen wel eens de allerlaatste Arovane kunnen zijn. Uwe Zahn lijkt een beetje te zijn uitgekeken op zijn ding, al is dat niet onmiddellijk te horen op zijn prima derde cd (de fijne ep-compilatie Icol Diston niet meegerekend). Net zoals op voorganger Tides druipt ook ditmaal de weemoed en tristesse van de nummers. Het siert Zahn dat hij opnieuw heeft gekozen voor een ander geluid. De industrieel getinte IDM (met een prille Autechre als voornaamste referentie) van zijn debuut Atol Scrap is compleet verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een warm en organischer geluid. Een reis naar Japan liet duidelijk (Oosterse) sporen na, getuige stemsamples, titels (Passage To Nagoya, Cry Osaka, Tokyo Ghost Stories) en een vocale gastbijdrage van ene Kazumi.