Ascent

De hoes van de nieuwe Six Organs Of Admittance ziet er weer heerlijk spacy uit. Een zombie in ruimtepak dwaalt rond op het maanoppervlak. Werkelijk van deze wereld. En dat is ook de muzikale productie van Ben Chasny. Wij zijn de tel volledig kwijt geraakt. Als Six Organs Of Admittance zit hij ondertussen aan dertien of veertien. Dan zijn er nog verschillende samenwerkingen zoals onder andere 200 Years met Magic Markers’ Elisa Ambrogio en de psychedelische rockband Comets On Fire. Chasny maakt het met deze soloplaat trouwens nog iets ingewikkelder, want zijn vrienden van Comets On Fire werken aan ‘Ascent’ mee. Volgt u nog? Op de eerdere platen van Six Organs Of Admittance liet hij zijn voorliefde voor akoestische psychfolk de vrije loop. De injectie Comets horen we al in opener ‘Waswasa’: een brok psychedelische rock met fel uithalende elektrische gitaren. Vanaf het tweede nummer – een uitgesponnen ‘Close To The Sky’ – voel je de verandering in de opzet van dit project nog beter. De nummers klinken beter als een mix tussen Comets On Fire en het vroegere Six Organs Of Admittance. Chasny laat duidelijk zijn twee hoofdprojecten samenvloeien. Iets wat perfect tot uiting komt in een nummer als ‘A Thousand Birds’. De drum jakkert ergens in de achtergrond lekker door, Chasny tovert heerlijke psychedelica uit zijn gitaar, de rest van de groep vult mooi aan. Afsluiter is het zeer sterk naar Americana geurende ‘Visions from (IO)’. Sterk album, opnieuw. Ook net uit is ‘Formerly Extinct’. De nieuwe plaat van jammonster Rangda. De samenwerking tussen drie heren van stand: Ben Chasny, Sir Richard Bishop (Sun City Girls) en improv-drummer Chris Corsano. Na ‘False Flag’ uit 2010 is dit het tweede album waar ze op deze manier en onder deze naam samenwerken. De nummers ontstaan door jamsessies. Het gevolg is een – soms chaotische, altijd instrumentale – kruising van noiserock, psychedelische tripmuziek en mathematische precisiedrums. Iets meer ingehouden misschien dan op voorganger ‘False Flag’, maar toch. Onze hoogtepunten zijn ‘The Vault’ en ‘Majnun’. Het moet gezegd dat onze aandacht ook wel eens verslapte. Dus niet alles is echt even overtuigend, maar het blijven wel heren van stand.

Maarten Timmermans
SixOrgansOfAdmitta_Ascent