Archipelagoes

Maga Bo is het alter ego van Bo Anderson, een Amerikaanse beat producer die sinds jaren resideert in Rio de Janeiro. En nee, hij is geen gringo die Baile Funk plundert, noch waagt hij zijn geluidskunsten aan deze dansmuziek uit de Carioca thuishaven. ‘Achipelagoes’ is na jaren zwoegen pas zijn eerste volwaardige album en werd met uiterste zorg geproduceerd. Het geluidskarakter is zeer Afrikaans en dat is niet zo vreemd ook. Bo, geluidsman in het dagelijkse leven, heeft immers een aantal maanden in alle uithoeken van Afrika gezeten voor de opnames van documentaires voor derden en voor zijn eigen creatieve projecten waarvan dit album de neerslag is geworden. Een creatieve westerling komt in de ban van lokale muziek en ideeën borrelen op. Niet in de zin van traditionele etnografische muziekvormen, iets wat geluidslustige whitey’s graag najagen in exotische streken, maar juist hedendaagse muziek. De bijdragen van de Afrikaanse artiesten bestaan vooral uit moderne en dwarse hiphop vermengd met hun eigen muzikale tradities. Klikkende tongvallen, polyfonische zang en tegendraadse woordenritmes, dit alles in lokale talen, overheersen op deze plaat en spreken als de vermengde stem van een rijzende Afrikaanse jongerengeneratie. Maga Bo weet zijn moddervette beats goed te leggen rond deze ongepolijste opnames en we krijgen zowaar een speciale smeltkroes die tussen breakbeat, ragga, drum’n’bass, breakcore en dubstep in hangt. Om maar over grensoverschrijdend werk te zwijgen, want het ontbreken van landsgrenzen maakt dit album tot een elektronicaknaller zoals nog niet eerder uitgevoerd in zo’n breed continentaal Afrikaans concept. Het Soot label van DJ/Rupture is vrij spaarzaam met releases, maar het zijn toch elke keer weer parels van ongekende waarde voor mensen die diep durven duiken naar eigentijdse wereldse geluiden. Dança agora mas!

MagaBo_Archipelagoes