Ants

San Diablo heeft in het Antwerpse al een behoorlijke reputatie opgebouwd door middel van spetterende optredens. Ze mochten reeds het voorprogramma verzorgen voor onder meer Lento, Ufomammut, Pelican en 65 Days Of Static. We kiezen bewust deze bands uit het lijstje, omdat San Diablo zich in hetzelfde segment profileert. Sinds de komst van bassist Michael Steenhoudt in 2011 heeft het kwartet, dat toen toch al enkele jaren actief was, zijn definitieve draai gevonden. Niels Larsen en Bram Kinet op gitaar en Lorenzo Weyns op drums maken samen met Steenhoudt een mix van post- en mathrock waar een serieus hoekje aan ontbreekt. Tegendraadse ritmes, ingewikkelde structuren die voortdurend van richting veranderen en eenmaal er een melodie is, gaat die snel een andere richting op. De zes instrumentale nummers op dit debuutep’tje zijn dan ook gericht op het hoofd en niet op de benen. De intrinsieke gitaarduels zorgen ervoor dat we de cd telkens opnieuw draaien, omdat we er niet in slagen om de stukken te memoriseren. Uitzonderlijk, want meestal hebben we een plaat of een nummer na één keer luisteren onder de hersenpan. ‘Why I Eyes You’ en ‘Rotten Aap’ intrigeren ons het meest en laten ons elke keer opnieuw verrast opkijken en genieten. ‘Ants’ is daarbij een plaatje van een band die de evenknie is van de beter bekende bands waar ze het voorprogramma voor mochten verzorgen. Als hun echte debuut net zo interessant zal klinken als dit voorproefje, heeft San Diablo een veelbelovende toekomst.

SanDiablo_Ants