Les Temps Modernes consolideert haar reputatie met twee albums van onterecht vergeten madammen. Thick Pigeon was de vreemde eend in de Factory-catalogus, een New Yorks duo met connecties in de nowave, dat weinig uitstaans had met de zwarte jassen en electropoppers in noordelijk Engeland. Zowel liedjesschrijfster Miranda Stanton als arrangeur Carter Burwell zijn multitalenten die zich het afgelopen decennium vooral in visuele kunsten lieten opmerken. Hij is sinds jaren de vaste componist voor de filmbroertjes Coen (‘Fargo’, ‘Big Lebowski’, ‘O Brother Where Art Thou’), Stanton van haar kant acteerde in films en op de planken. Afgezien van de vreselijke groepsnaam maakt dit album uit 1991 hun tweede en laatste – een behoorlijk tijdloze indruk. Behoedzaam geciseleerde elektronische popmuziek vol surrealistische bespiegelingen die Miranda croont met fluwelen stem, als het brave stiefzusje van Lydia Lunch en Ann Magnuson.
Anna Domino staat bij de gemiddelde Belgopopper synoniem met één fantastische single, hier toegevoegd als bonus. Zanna was een samenwerkingsverband met de Tiense duivel-doet-al, producer en latere Revolting Cock Luc van Acker, een heerschap dat Al Ministry Jourgensen mag tutoyeren, iets wat wij de rest van de wereldbevolking sterk afraden. Deze heruitgave van haar debuut uit 1986 demonstreert dat de kosmopolitische chanteuse geen eendagsvlieg was. De ijsgekoelde zang gedijt uitstekend op een bed van jazzy pop of holle reggae, ongeveer als Grace Jones minus het Colombiaanse marsjpoeder. Domino wist haar begeleiders duidelijk met zorg te kiezen. Behalve acidjazz- en elektrorockpionier Marc Moulin (Placebo, Telex) springen vooral de tussenkomsten van Alan Rankine op, het muzikale brein van de Schotse Associates, een groepje dat wij niet genoeg kunnen aanbevelen. Domino is een scherp observator. Haar schijnbaar afstandelijke voordracht en stedelijke cool contrasteren knap met teksten die als scheermessen het spectrum van menselijke relaties ontleden. De sobere productie draagt soms de sporen van haar tijd (drumcomputers en synths) maar blijft overeind, zeker voor stiekeme nostalgici als uw dienaar.