An Ark For A Listener

Op 7 december 1875 stierven vijf kloosterzusters die verbannen werden uit Duitsland een roemloze verdinkingsdood. De dichter Gerard Manley Hopkins schreef later het gedicht ‘The Wreck Of The Deutschland’ over het gebeuren. Een deel van dat gedicht inspireerde Philip Jeck tot het maken van een nieuwe plaat. De Brit is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. ‘An Ark For A Listener’ is zijn zesde plaat op het Touchlabel, daarnaast maakte hij ook soundscores voor theatervoorstellingen en films. Vorige jaar nog leverde hij een erg belangrijke bijdrage aan de heruitvoering (heropname) van ‘The Sinking Of The Titanic’, het meesterwerk van Gavin Bryars. Jeck speelde het voorbije jaar ‘An Ark For A Listener’ verschillende keer live en maakte opnames van deze sessies die hij in zijn homestudio bewerkte en nu als semi-liveplaat uitbrengt. Opvallend aan het album zijn de rijke schakeringen, de vele variaties en de diepe klanken (de helft van de tijd lijkt het alsof je onder water aan het meeluisteren bent) waar Jeck al sinds zijn debuut een patent op heeft. Ook nu zijn zijn Dansetteplatenspelers en de minidiscrecorders cruciaal in zijn werkprocédé, maar Jeck gebruikte hier ook een Casio SK1 keyboard, een basgitaar en verschillende effectenpedalen die het werk sterk kleuren. Jeck is een van die zeldzame artiesten die er in slaagt om trouw te blijven aan zijn idealen en er toch in slaagt om met iedere nieuwe release zijn eigen grenzen te verkennen en te verleggen. ‘An Ark For A Listener’ is met voorsprong zijn beste werk, een conclusie die we overigens met iedere nieuwe plaat maken.

Peter Deschamps