Amsterdam is deze dagen weer even het centrum van de internationale dance scène dankzij het veertiende Amsterdam Dance Event. Sinds woensdag 21 oktober kun je op de Keizersgracht rond het Felix Meritis gebouw groepen zwart geklede mannen (en een enkele vrouw) tegenkomen. Zeker bij droog weer is het buiten en drukte van belang. Felix Meritis en het even verder gelegen Dylan Hotel zijn de centra van de dagactiviteiten, die uiteenlopen van paneldiscussies tot borrels. Zo werd de openingsborrel geschonken door Pioneer die middels Laidback Luke zijn nieuwste speler de CDJ2000 aan ons toonde. De onofficiële opening van het ADE vond trouwens al een dag eerder (en te vroeg) plaats in Studio 80. Dat had echter te maken met het afvallen van de Stubnitz. Alle party’s op deze boot zijn wegens de vermeende verbinding met drugs afgelast en moesten daarom elders worden ondergebracht.
Het avond programma bood een keus uit twaalf locaties. De Viral Radio avond in club Trouw leek toch het meest aantrekkelijk. Vooral omdat die geopend werd door de nieuwe Gonzo lievelingen Knalpot (let op artikel in de komende Gonzo!), die vanavond hun officiële album Serious Outtakes presenteerden. Dit Amsterdamse duo, gespecialiseerd in zogenaamde struikelbeats, combineert hun jazzachtergrond met een grote dosis electronica en effecten. Vooral gitarist Rafael Vanoli gaat als een gek met handen en voeten tekeer en heeft naast zijn gitaar een tafel vol effect apparatuur ter beschikking. Intussen blijft Trouw volstromen en wordt het tijd voor de eerste Warp act, Bibio. Die doet het verrassend goed met zijn break- en brokenbeats vermengd met vooral discosamples. Labelgenoot Chris Clark is minder opwindend dan verwacht. Slechts een paar maal gaat het publiek uit zijn bol. Hoogtepunt van de nacht is de fenomenale DJ-set van The Gaslamp Killer. Aan eerder optredens heeft hij al een hele schare fans overgehouden die compleet uit hun bol gaan bij zijn set vol ruige beats. Hij kan niet mixen en breekt platen gewoon abrupt af maar hij komt er mee weg. Hij mengt alles door elkaar: dubstep, metal, Jimi Hendrix, oldskool hiphop, pop uit Iran of Turkije, niets is hem te gek. Voor zijn neus is het soms net een moshpit met wild springende bezoekers. Dit kan niet meer overtroffen worden. Jammer dus voor de in Amerika wonende Nederlander Martyn die na hem moest optreden terwijl een flink deel van het publiek al vertrok, inclusief ondergetekende.