In de wereld van de moderne, hedendaagse compositie voor piano geld Erik Grisworld, samen met Michael J. Schumacher als een van de voornaamste spelers. Zowel binnen zijn solowerk als bij zijn samenwerking met de percussioniste Vanessa Tomlinson ziet Grisworld de piano, als instrument, enkel als een vertrekpunt. De Amerikaan, hij verhuisde naar Australië, maakt voor zijn composities gebruik van schroevendraaiers, rubberen strips en karton. Grisworld benadert zijn piano op een erg open en energieke manier. Het is vooral zijn niet aflatende energie en inventieve benadering vaak snel, dan weer muisstil, soms erg repetitief, dan weer voluit de kaart van chaos trekkend die zijn werk zou boeiend maakt. Wie meer referenties zoekt, komt terecht bij het werk van Pierre Bastien en Pangeia Instrumentos van de Portugees Victor Gama. Grisworld benadrukt keer op keer de ongekende kanten van het muziekinstrument en blijft onvermoeibaar zoeken naar nieuwe patronen, mogelijkheden en onvolmaakte melodieën.