All Hail The Void

Vanuit het niets komt Enabler uit Milwaukee waarvan Black Breath niet terug heeft. Of toch niet helemaal, want ze debuteerden in 2011 met ‘Year One’, een soort blauwdruk voor wat zou volgen, maar net iets te kort om een goed idee te vormen. Met voornoemde referentie maken we meteen duidelijk in welke hoek we de twaalf nummers op ‘All Hail The Void’ kunnen situeren. Metal, punk, crust en hardcore in een gezellige crossover met een snedige brulboei die lekker kwaad uit de hoek komt, als toetje. De plaat begint dan wel met een gezapig akoestisch gitaarmotiefje, maar dat wordt al snel uiteengereten door songs die te vergelijken zijn met het werk van Converge, Deadguy of Coalesce. Of met een deel van het werk van hun voorgaande bands: oprichter, zanger en gitarist Jeff Lohrer zat onder meer bij Harlots, Trap Them, Shai Halud, Today Is The Day. Gitarist Greg Thomas zat eveneens bij Shai Halud en ook in Misery Signals, bassiste Amanda Daniels is zo te zien nieuw en drummer Andy Hurley zat in heel diverse bands, waaronder Earth Crisis maar ook Fallout Boy. Het kwartet heeft zodoende heel wat ervaring en neemt deze keer iets meer de tijd om de nummers uit te werken dan op het debuut. Toch hebben ze nog steeds slechts iets meer dan een half uur nodig om hun boodschap uit te dragen. De songs zijn net iets beter uitgewerkt en hoeven niet supersnel als het ook wat trager kan (‘They Live, We Sleep’) of mag. Er zit tevens wat meer variatie in de nummers, wat meer instrumentbeheersing en een paar momenten van virtuositeit, die het luisteren aangenamer maken. Deze diversiteit zorgt er namelijk voor dat we de hele plaat aandachtig blijven luisteren in plaats van onze aandacht te verleggen.

Enabler_AllHailtheVoid