Alive

Tel Aviv schijnt een van die bruisende wereldsteden te zijn die door het grote publiek nog ontdekt moeten worden. Naar verluidt doet het uitgaansleven in de tweede stad van Israël nauwelijks onder voor dat in Europese steden als Berlijn, Istanbul en Rome. Afgaand op het debuut van de uit Tel Aviv afkomstige Chaim lijkt daar geen woord van gelogen. Met ‘Alive’ levert de producer althans een solide plaat af waarmee hij zijn positie op de loonlijst van BPitch Control te midden van gesettelde artiesten als Paul Kalkbrenner, Moderat en Sascha Funke rechtvaardigt. In een tijdsbestek van bijna 70 minuten komen elf tracks voorbij die nu eens dromerig en melancholisch, dan weer euforisch en catchy zijn. Chaims uitgangspunt is tech house, maar hij neigt nogal eens naar lounge en maakt nu en dan uitstapjes naar triphop – vooral ‘Popsky’ roept een associatie op met het vroegere werk van Boards Of Canada – en trance. Over het algemeen houdt de producer echter vast aan een herkenbare stijl die de doorsnee techno-liefhebber ongetwijfeld zal kunnen bekoren. Maar ‘Alive’ heeft ook mindere kanten. Hier en daar doet het album wat zoetsappig aan en als geheel mag een release met zo’n titel best een stuk levendiger en energieker klinken. Veel tracks ontbreekt het simpelweg aan power. Het gevolg is dat ‘Alive’ na verloop van tijd langdradig wordt en gaat vervelen. Er is, met andere woorden, nog voldoende ruimte voor groei. Maar als dit debuut een voorbode is, zal de internationale clubscene nog veel plezier aan deze talentvolle Israëliër gaan beleven.

Chaim_Alive