Algo Salvaje Vol. 1

‘Algo Salvaje Vol. 1’ is een verzameling liedjes in een nieuwe reeks verzamelplaten die de heren van Munster hebben samengesreld uit obscure liedjes uit de Spaanse ondergrond van de jaren 1960 in de genres beat en garage. Honderden bands liepen er in die tijd in Spanje rond die de grote Amerikaanse en Britse voorbeelden wilden nadoen of voorbijstreven. In totaal krijgen we achtentwintig zeer moeilijk te vinden liedjes voorgeschoteld die een mooie introductie bieden tot voornoemde genres. De meeste van de bands, met tot de verbeelding sprekende namen als Tomcats, Los Botines, Los Nivram en Los Polares. Los Daikiris zijn eigenlijk de enige die echt herkenbaar hun grote voorbeeld The Beatles eren middels een pastiche. Een uitgebreid bijgeleverd boekje geeft informatie over alle bands, foto’s ervan en ook van de originele singlehoesjes waarop de nummers voor het eerst het licht zagen. De kelder waaruit deze afkomstig zijn, bevat nog heel wat moois, zodat het zeker niet bij dit eerste volume zal blijven. Een band van nu die graag terugkijkt is The Mobbs II, de band rond songschrijver Joe B. Humbled. Het trio is reeds toe aan zijn vierde plaat, maar heeft nog niets aan urgentie ingeboet. Integendeel, want The Mobbs II grijpt terug naar het rauwe en snelle garagegeluid van het debuut ‘It’s…’. ‘GPFB’ opent de plaat, vijftien seconden bravoure en spelplezier. De toon is gezet. Deze Britten doen waar ze zin in hebben, en is dat een stukje garagesurf, zoals ‘Do The Boshop’, dan doen ze dat gewoon. Veel jengelende gitaartjes en dito zanglijntjes doorspekken de leuke liedjes, die hier en daar heel erg verwijzen naar de jaren 1960, met name The Kinks. We denken net zo goed aan het ongekunstelde van Billy Childish en zijn Headcoats, of een van de vele incarnaties van Childish in een enorme waaier aan bands. Voor echte puristen klinken de veertien liedjes misschien een beetje te braaf en gladjes. Ongetwijfeld spreekt de band deze opmerking volledig tegen eenmaal ze loos mogen gaan op een klein podium in de buurt.

_AlgoSalvajeVol1