Akron/Family II: The Cosmic Birth And Journey Of Shinju TNT

De bebaarde New Yorkers van Akron/Family waren het spoor al even bijster. Kwestie van te veel hallucinerende middelen misschien. Na het fantastische ‘Meek Warrior’ op het Young God label van Michael Gira werd de stille neergang ingezet met de vorige albums ‘Love Is Simple’ en ‘Set’Em Wild, Set’Em Free’. Twee albums die minder gefocust waren. Focus, een beetje een vreemd woord misschien voor een groep die allerlei muziekstijlen zoals psychedelische folk, experimentele rock mengt met allerlei andere vreemde wendingen in de muziek. De vorige twee albums werden ook gemaakt in de periode dat mede-oprichter Ryan Vanderhoof de groep verliet om in een Boeddhistische commune te gaan wonen. De drie andere leden hadden een herbronning nodig. Die periode is duidelijk goed gebruikt want met dit album sluit de band terug aan bij het niveau van ‘Meek Warrior’. Muzikaal spat het weer allerlei richtingen op. Er wordt behoorlijk furieus afgetrapt met, het op een simpele riff opgebouwde, ‘Silly Bears’. Zo zijn er de meer ingehouden songs ‘Island’ of ‘Canopy’. Op zijn best is de groep echter als ze behoorlijk spacy far out rockers maken als ‘Another Sky’. Om hun terugkeer te benadrukken, hadden ze downloaders wereldwijd een heerlijke loer gedraaid. Ze lekten bewust nieuw materiaal in zeer extreme spacy remixen. Gevolg was dat er volop discussie ontstond over de slechte drugs die de jongens gebruikt hadden. Op basis van het uiteindelijke resultaat blijkt dat ze toch terug in de juiste trip zaten.

Maarten Timmermans
AkronFamily_AkronFamilyIITheCo