Er zijn weinig labels die zo sterk de vinger aan de pols houden als het Australische Room40. Het label van Lawrence English mag dan vanuit een uithoek van deze wereldbol opereren, de lijst van componisten en producers die werk op het label uitbrachten is een staalkaart van uitzonderlijk talent: David Toop, Steinbruchel, Greg Davis, Tujiko Noriko, Keith Fullerton Whitman, Dj Olive, Janek Schaefer en het debuut van Ben Frost (dat recent werd heruitgebracht) prijken in de labelcatalogus. Het zijn stuk voor stuk mensen die over een eigen identiteit beschikken en een relevante bijdrage leveren binnen het gebied van geluidsexploratie. Ook ‘Plants And Harts’, een ep van Christopher Willits (die onlangs nog op Ghostly sterk werk uitbracht), en ‘New Days’ van For Barry Ray zijn twee integere parels die uitmunten door de heel sobere aanpak. Soundscapes zoals we ze graag hebben. De echte aanrader is echter de dubbele verzamelaar ‘Airport Symphony nr (1) en (2)’. Het label bracht in het verleden al een paar conceptalbums uit. Op ‘Melatonin’ was ‘Slaap’ het centrale thema, voor ‘Isolation’ vroeg men artiesten een nummer te maken met het onderwerp ‘afzondering’ als leidmotief. Om evidente reden legt ‘Airport Symphony nr (1) en (2)’ een link naar Brian Eno zijn ‘Music For Airports’. Toch is het uitgangspunt voor beide platen anders. Waar Eno vooral achtergrondmuziek wilde schrijven voor de lobby van een luchthaven, hebben de deelnemende muzikanten geluiden van luchthavens en vliegtuigen genomen als vertrekbasis. Het hoeft dan ook niemand te verbazen dat er af en toe een stalen gevaarte overvliegt, maar toch slagen de meeste van de muzikanten erin deze voor de handliggende keuze te vermijden. We noteerden sterke bijdragen van Fennesz, Ulrich Krieger (!), Tim Hecker en Jason Kahn, al doen we met deze lijst de andere artiesten oneer aan. Niet een van de bijdrage scoort een onvoldoende. Room40 blijft met voorsprong een label om te koesteren.