Als een grijze (°1932) en gereputeerde autodidactische klankentapper/geluidstechnicus rustig dertien jaar achteroverleunt om negentig uur experimenten met kortegolfradios te verzamelen, zijn we al op voorhand onder de indruk. En het eerste volume van een driedelige cdset doet ons enthousiasme alleen maar toenemen. De gestolen radiogeluiden leggen een lange weg af via analoge tapes over DAT opnameapparatuur tot gefilterde computerpartikels. Af en toe zoemt het originele bronnenmateriaal in zijn naakte vorm door de ether, maar meestal bestaat de sound uit een massieve mix van dreunende lagen, signalen, repetitieve pulsen en concrete geluiden. Een kortegolfradio heeft immers meer te bieden dan kil ruisende transmissies: ook een warme baarmoederbrom of het gebrul van een gekweld dier behoren tot zijn repertorium. Aerial is opgedeeld in vijftien tracks, maar komt het best tot zijn recht als één lange bezwerende radiotrip. We richten onze antennes al in blijde verwachting naar deel twee van dit Meesterlijk initiatief! Ook de Poolse wereldreiziger Karkowski is een muziekestheet die al heel wat genres doorzwommen heeft. Intensieve studie heeft hem geleerd dat alle bestaande muziekdefinities de vuilnisbak in mogen, en hij zet deze theorie prompt klank bij met een cd die we mogen beschouwen als een ode aan de luidspreker. Een nucleaire storm van veertig minuten blaast alle opgestapelde rommel uit onze oude oren. Niet zomaar noise for the hell of it, maar een goed uitgekiende compositie waarin warme tonen, feedback, agressief gesis en pijnlijk luide oorboringen (denk Japnoise) een evenwaardige rol spelen. We blijven de wisselvallige output van Karkowski met een (net schoongemaakt) kritisch oor benaderen, maar One And Many komt onbetwist op de goede stapel terecht.