A Brilliant Window Niche

Het alternatieve songwriterschap, het is een lastig vak dat de Belgen vaak beter lijken te kunnen dan de Nederlanders als het aankomt op gevoel. Is het de eigenschap van opwellende melancholie die dat beslist? Het emotionele vuur zal het zeggen. Debuutplaten zijn niet voor niets de heftigste vuurdoop voor de gevoelige soloïst. Homemade Empire is het soloproject van Bart van der Kroon uit Utrecht, de gitartist en toetsenist van slowcore band Mercy Giants. Aan dit album heeft hij een lange tijd gewerkt in alle rust en zonder deadline. Meer een instrumenteel persoon dan een zanger Van der Kroons stem is inderdaad ietwat beverig met momenten, zoals hij zelf ook beaamt, maar het doet weinig afbraak van zijn muziek. Met de instrumentatie zit het beslist goed en de stukken zijn opgebouwd uit lagen van overlappende instrumenten, gruizige soundscapes en veldopnames die een goede melancholische klank overbrengen zoals in ‘This Bench Was Donated’. Gedurende het album lijkt van der Kroons stem meer binnen het geheel te groeien en komt deze ontwapenend tot bloei in de mooie melancholische orgelritmes van ‘Scrapheap Oracle’ en het zachtaardige gitaartokkelende ‘Dead Rabbits And Yours Truly’. Met een banjo en hoge zang is er het slotnummer ‘(I Am Barely Here)’ en in minder dan veertig minuten tikken we af. Na afloop maken we een terloopse referentie naar Port O’Brien, al dekt dat de lading maar voor een miniem deel. Beter kunt u als liefhebber van verstilde songwriterklanken het geluid van Homemade Empire zelf ontdekken, het album is gratis te downloaden via de onderstaande website.

HomemadeEmpire_ABrilliantWindowNi