Meer dan twintig jaar na de nucleaire ramp in Tsjernobyl (Oekraïne) kreeg de Deense geluidsarchitect/onderzoeker Jacob Kirkegaard de toestemming van de Oekraïnse regering om in de zone waar de feiten zich voordeden opnames te maken. Kirkegaard liet zich inspireren door het werk van de Amerikaan Alvin Lucier die in 1970 I Am Sitting In A Room opnam. Lucier nam zijn eigen stem op en speelde deze opname telkens opnieuw af in dezelfde kamer, waarop hij ze opnieuw op band vastlegde. Kirkegaard paste hier dezelfde werkwijze toe. In vier kamers die centraal in de kernreactor liggen plaatste hij zijn opnameapparatuur. Gedurende tien minuten maakte hij opnames van de stilte in deze kamers. Deze opnames speelde hij tien keer opnieuw af en nam ze ook telkens opnieuw, zonder enige manipulatie, op. Kirkegaard probeert op die manier het tijdsaspect binnen deze ruimtes te vatten. 4 Rooms is een document, muzikaal zijn de opnames, ongefilterde soundscapes in hun meest naakte vorm, die vooral verbazen door hun donkere tint en nog het meest door het karakter van de stilte die als een levend organisme sluimert. De aanzwellende stilte en resonantie in Auditorium lijkt gestuurd maar ontstond door het procédé die Kirkegaard toepaste. Een degelijke koptelefoon of een stevige draai aan het volume zijn noodzakelijk om dit werk naar waarde te kunnen schatten.