1982

Van een productief jaar gesproken. The Fall, met de inmiddels overleden Mark E. Smith als charismatische gangmaker en enige constante lid van de band, maakte een hele rist opnames in 1982. Het gevolg is dat Cherry Red, dat aan een ongelooflijk knappe heruitgavenreeks bezig is van deze iconische band uit Manchester (opgericht in 1976) zich genoodzaakt zag om een box met maar liefst zes cd’s te wijden aan deze periode uit de carrière van The Fall. Een klassieke bezetting ook, met naast Smith ook Steve Hanley (bas), Craig Scanlon (gitaar), Karl Burns (drums), Paul Hanley (drums) en Marc Riley (gitaar). Twee drums inderdaad, die net zo primitief en basic klinken als de rest van de muziek. Wat krijgen we allemaal voorgeschoteld? De albums ‘Hex Enduction Hour’ en ‘Room To Live’, respectievelijk het vierde en vijfde reguliere album van de band. Het ene kwam uit in de lente, het andere in de herfst. Dan is er ook nog ‘In A Hole’, een live-album waarrond enige onenigheid was met Chris Knox (Flying Nun), omdat hij dacht de opnames van de show in Christchurch, Nieuw-Zeeland te mogen uitbrengen, maar het uiteindelijk toch niet mocht… maar wel had gedaan. Zijn we klaar? Neen hoor. Een stel singels, opnames gemaakt voor superfan John Peel, live-versies van een aantal nummers van beide albums en ook nog een concert (Prince Of Wales Hotel, Melbourne, Australia, 02/08/1982). Uiteraard zijn er dan een aantal nummers die een paar keer terugkeren. Erg is dat niet. The Fall die een nummer twee keer hetzelfde kan spelen? Uitgesloten. Genieten dus van ‘Room To Live’ (ondermeer een live-versie uit Amsterdam), ‘Hip Priest’, ‘Who Makes The Nazis?’ en we kunnen nog even doorgaan.

TheFall_1982
di 3 mei 2022