ndré Stordeur is misschien niet zo een ronkende naam als Louis De Meester of Karel Goeyvaerts dat zijn, maar zijn invloed op de experimentele muziek van de Lage Landen is niet te onderschatten. Vanaf 1973 onderwees hij in zijn Studio Synthèse immers honderden studenten in de werking, het samenstellen en het bespelen van modulaire synthesizers en hij gaf met ’18 Days’ mee vorm aan de Belgische elektronica. Hoewel hij ook na 1979 bleef componeren, beletten zijn jobs als ,docent en IT-journalist én het gebrek aan interesse van de platenmaatschappijen hem nog lp’s te maken. Onvermijdelijk verdween hij tussen de plooien van de muziekgeschiedenis, maar sinds vorig jaar is Stordeur terug van (nooit helemaal) weggeweest: op ‘A Late Night With Laika’ bewees hij er live nog steeds te staan en nu brengt Sub Rosa ‘Complete Analog and Digital Electronic Music 1978-2000’ uit. Zowel het daarop te horen debuutalbum als eerder onuitgegeven materiaal klinken enkele decennia na datum nog steeds fris én relevant. Zo zouden heavy en unheimisch aandoende drones als ‘My World’, ‘C.C.101.296’ en ‘Nang Na Nang’ vanop ’18 Days’ niet misstaan op de soundtrack van Jonathan Glazers ‘Under The Skin’. Het speelse, fantasierijke ‘Oh Well’ is dan weer een fantastische, halfuur durende trip doorheen de geschiedenis van de avant-garde. Ook straf is het repetitieve ‘Like Phil’; en door Indische klassieke muziek geïnspireerde stukken als ‘Raga’ en ‘Tablas’ bewijzen dat Stordeur steeds nieuwe horizonten verkende. ‘Complete Analog And Digital Electronic Music 1978-2000’ is dus een erg boeiend overzicht van een uniek muzikant en een noodzakelijk hebbeding voor iedereen die van avontuurlijke muziek houdt.