Tuned City festival onderzoekt de relatie tussen klank en ruimte. De eerste editie werd in 2008 in Berlijn gehouden en nadien verplaatste het project zich naar Tallinn en Nuerenberg. In samenwerking met kunstenwerplaats Q-02 zal eind juni Tuned City Brussel plaatsvinden. Een herbelichting van het sonische en architectonische landschap van de Belgische hoofdstad.
Tuned City is een vierdaags festival dat zich bezig houdt met geluid in de stedelijke omgeving. Wanneer Tuned City zich eind juni naar Brussel verplaatst zal het dan ook niet verbazen dat de gelaagdheid, de stedelijke verschuivingen en het sociale weefsel van de stad als onderwerpen zullen dienen. Elke dag van het festival zal een eigen thema hebben. Relational Noise, Situational Listening en Operational Ambience worden ieder op een eigen dag in een eigen omgeving behandeld.
Relational Noise
In het noorderlijke deel van Brussels stadscentrum zal aankomende donderdag het festival worden geopend. Daar zal de wijk rond de Kruidtuin en het Botanique-gebouw aan de hand van het thema relational noise worden verkend. Het thema van dag één stelt het grootste probleem met het vangen van de de betekenis van lawaai aan de kaak. Noise (lawaai) is altijd afhankelijk van de omliggende omgeving en het perspectief van de luisteraar. Door de opeenvolging van bouwprojecten sinds de jaren vijftig zijn de negentiende eeuwse tuinen rond Botanique ingebouwd met ringen panden met diverse functies. Elk gebouw met zijn eigen palet aan geluid, dat interfereert met de buren. Op donderdag zal de stedelijke ruimte tussen deze verschillende sferen worden verkend met onder anderen ‘Drag + Drop’ een gechoreografeerde wandeling van David Helbich.
Situational Listening
Waar het de eerste dag gaat om relaties tussen geluiden en perspectieven, gaat het dag twee vooral om kans en toeval en het bewust meemaken van de ruimte. Geluidswandelingen zijn weer in opkomst en worden tegenwoordig weer bij veel festivals in het officiële programma opgenomen. Door deze wandelingen worden bezoekers gedwongen op een andere manier ruimte te laten ervaren. Kunstenaars dwingen participanten bewust te zijn van hun oren en het omgevingsgeluid. Eenieder zijn wandeling kan een verhaal worden. Echter is dit de manier om de authentieke ervaring te stimuleren van een bepaalde plek op een bepaald moment of moeten we de moderne geluidswandeling zien als een ingreep in de publieke ruimte?
Operational Ambience
De laatste dag van het festival staat in het teken van een spanning tussen atmosfeer, omgeving en esthetica. Het programma van de dag richt zich niet alleen op de conservatie van plekken met een historische lading, maar zal ook de akoestische kwaliteiten van architectuur en het behoud van het interne geluid behandelen. Gekoppeld aan de lezingen die het programma op zondag sieren, zullen de Japanners Akio Suzuki en Aki Onda een locatiegebonden optreden verzorgen.
Het proces van betekenisgeving van ruimte en geluid gebeurt niet in isolatie van culturele en maatschappelijke ontwikkelingen over tijd. In de loop van vier dagen zullen wij samen met sprekers en andere bezoekers van het festival onderzoeken hoe Brussel tegenwoordig klinkt.
Meer informatie vind je hier.
En het facebook-event hier.