Muziek van de Engelse muzikant en componist Scanner is al regelmatig in musea te horen geweest. Nog nooit was hij echter zelf onderwerp van een expositie. Tot 28 april is in de Amsterdamse Melkweg ‘Scanner: A Month In The Life Of An Artist’ te zien.
De Londenaar Robin Rimbaud is onder zijn artiestennaam Scanner al twintig jaar actief op het grensgebied van muziek en kunst. Hij begon met het scannen van telefoongesprekken en die scans te mixen door zijn elektronische klanktapijten. Tegenwoordig reist hij als kunstenaar de hele wereld af om zijn composities te laten horen bij balletten, tentoonstellingen en andere evenementen. Zo werkte hij in 2012 samen met de Belgische filmmaker Hans Op De Beeck. Ook schreef hij muziek voor ‘Canta Danst’ een grootschalig gebeuren in de Gashouder in Amsterdam met 60 Canta’s (auto’s bestuurd door gehandicapten) en dansers van het Nationaal Ballet. Bijzonder trots is hij nog steeds op de compositie die hij afleverde voor de heropening van het Stedelijk Museum. Deze was geïnspireerd op een dansstuk van Hans Van Manen dat in 1961 werd uitgevoerd rond en op de trappen van het Stedelijk. “Mijn compositie is een soort herinterpretatie van dat stuk uit 1961. Ik vond het prachtig dat jullie koningin bij de opening naar de dansers stond te kijken met een grote glimlach op haar gezicht”, aldus Scanner. “Vorig jaar werd ik benaderd door curator Jan Hiddink van de Melkweg. Hij vroeg me hoe een tentoonstelling over een maand uit het leven van een creatief persoon als ik er uit zou zien. Ik heb toen gekozen voor de maand oktober. Maar de vraag die zich aandiende was hoe ik dat alles weer moest geven? Gelukkig houd ik sinds mijn twaalfde iedere dag een dagboek bij, dus ben ik gewend dingen te archiveren. Hoe moest ik vermijden dat het er niet uit zou gaan zien als één grote ego trip? Gelukkig heb ik daarvoor allemaal hulp gehad van de jonge Nederlandse ontwerper Jurian Strik. Hij heeft de tentoonstelling vorm gegeven en de grote informatieposters bedacht”. Zo is te zien op de presentatie in de Melkweg Mediaroom dat Scanner in oktober 2012 werkte aan de Liverpool Biennial, te horen was tijdens de Paris Fashion Week, een lezing hield over William Burroughs in Londen en muziek maakte in Warschau. Hierover zijn ook aantekeningen aanwezig (vergrootglas meenemen!). Mensen die Scanner volgen op de sociale media en zijn website zijn al van veel van deze zaken op de hoogte. Hier ligt het echter tastbaar bij elkaar. Interessant is het cirkeldiagram over de verdeling van zijn tijd; bijna de helft van zijn tijd wordt aan administratie besteed.
Bij de opening van de expositie, op 2 maart, hield muzieksocioloog Theo Ploeg een interessant betoog over de rol van de kunstenaar en de nieuwe media. Dit aan de hand van een manifest uit 1953 van de Britse mediatheoreticus Marshall MacLuhan. Deze beweerde dat de nieuwe media veilig zijn bij kunstenaars omdat die niet geobsedeerd zijn door alleen het verleden. Scanner laat als echte hedendaags kunstenaar met zijn expositie zien dat hij “speelt met de pure essentie van het leven in de 21ste eeuw”!
Meer info
- ‘Scanner: A Month In The Life Of An Artist’ is tot 28 april te zien in de Melkweg Mediaroom: http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp?artikelid=2043958&disciplineid=media
- Het interview met Scanner naar aanleiding van de expositie werd gedaan tijdens het radioprogramma ‘Beautiful Extremes’ waarin veel niet uitgebracht Scanner materiaal werd gedraaid. Te beluisteren hier: https://soundcloud.com/#studio80radio/beautiful-extremes-26-02-2013
- De lezing van Theo Ploeg gehouden tijdens de opening, getiteld ‘De Overbodige Kunstenaar’ is hier terug te vinden: http://frnkfrt.net/de-overbodige-kunstenaar/