Op 7 en 8 november is er in Den Haag weer het Rewire Festival, een festival voor avontuurlijke muziek en kunst. In Gonzo (circus) #123 kun je een special vinden over dit festival
De affiche is alvast meer dan veelbelovend met onder andere James Holden, Bohren & Der Club Of Gore, Colin Stetson, DNMF (Dead Neanderthals & Machinefabriek), Gold Panda, Greg Haines, Jozef Van Wissem en The Field.
In Gonzo (circus) 123 kun je interviews vinden met:
Klara Lewis – Klanken Tappen
Klara Lewis oogstte veel lof met haar recente debuut ‘Ett’. Opgebouwd uit diverse field recordings toont de plaat een groots gevoel voor klanken en ruisrijke texturen, die als vage zwart-witbeelden een blik werpen op het leven van deze Zweedse twintiger.
Ondanks haar leeftijd en het woordje ‘debuut’ is Klara Lewis geen alledaagse beginner. Reeds op haar vijftiende gebruikte Lewis het audiospoor uit eigen beeldopnames om een eigen soundtrack te maken voor een filmproject. Voor haar voelde het natuurlijk, vertelt Lewis, omdat ze enkele jaren daarvoor al via haar vader (Wire-bassist Graham Lewis, ks) op een andere manier had leren nadenken over muziek en klank. “Mijn vader merkte dat we een identieke voorkeur hadden voor geluiden, en vroeg mijn mening wanneer hij aan zijn nummers werkte. Het was een fantastische manier om te leren denken en communiceren over muziek. Ik begon na te denken over waarom bepaalde artiesten, nummers en geluiden me al dan niet bevielen. Toen snapte ik dat het allemaal draait om de klank.”
Albert van Abbe – De gulden middenweg tussen experiment en functionele beats
Ooit maakte Albert van Abbe hardcore-acid, en ging hij elk weekend op zoek naar illegale feestjes. Enkele jaren later bijt hij zich vastberaden vast in een toekomst als technoproducent. ‘Lange tijd heb ik snobistisch gedaan, maar daar ben ik helemaal klaar mee.’
“Het is de enige echt ruwe plek in Eindhoven”, laat Albert van Abbe zich ontvallen wanneer we naar zijn kleine studio wandelen, gelegen in Kelderman en Van Noort, dé verzamelplek voor creatievelingen, aan het NRE-terrein in Eindhoven.
Het is donderdagavond. De geur van verse pizza hangt in de lucht. Terwijl de laatste warmtestuipen van de avond het volk naar de binnenplaats verjagen, vertelt Albert van Abbe alles wat hij maar kwijt wil. Iets later laat hij zich midden in een antwoord ontvallen: “Ik ben een waterval als ik kan praten. En dat gebeurt niet zo vaak, dus als ik de kans heb….” Beter kun je niet wensen. Hij praat over zijn muzikale achtergrond, de toekomst, hoe hij Clone strikte als distributeur, zijn avonturen in Berghain en het financiële aspect van muziek maken. Hij vertelt het zomaar, in alle eerlijkheid, ontzettend openhartig.
Lees de volledige interviews in Gonzo (circus) #123