REVIEW: Exclusieve Record Store Day-release Ólafur Arnalds & Nils Frahm

Het Londense label Erased Tapes richt zicht sinds 2007 op een breed spectrum aan cinematografisch aandoende muziek. Oprichter Robert Raths stelde in de afgelopen jaren een internationale ‘familie’ aan gelijkgestemde muzikanten samen. Twee belangrijke namen zijn de IJslandse neo-klassieke componist Ólafur Arnalds en de Duitse muzikant en componist Nils Frahm.

Olafur Arnalds Nils Frahm
Ólafur Arnalds & Nils Frahm

Tijdens een spontane jamsessie ergens in 2011 beslisten Arnalds en Frahm te gaan samenwerken. Een eerste sessie vond plaats in de studio van Frahm in Berlijn, waar uiteindelijk de track ‘b1’ uit is gekomen. In de woorden van Frahm: “I plugged in some old analogue synths and we played for four days until late in the night“. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn. Het eerste deel van ‘b1’ doet  denken aan een moderne variant van ‘In the Hall of the Mountain King’ van Edvard Grieg, tot halverwege een onheilspellende kick de sfeer licht doet kantelen. De toevoeging van de cello (prachtig ingespeeld door Anne Müller, met wie Frahm al eerder samenwerkte) doet het unheimische gevoel langzaam over gaan in melancholie, alsof de gedachte aan een verontrustende verschrikking verwordt tot een staat van gemis. Het lijkt erop dat Frahm in deze compositie verantwoordelijk is voor de meer experimentele pianoklanken en Arnalds voor de melancholie, maar tegelijk is het onmogelijk goed te duiden wie wat doet, een teken dat deze samenwerking niets minder is dan een prachtige symbiose.

[soundcloud url=”http://api.soundcloud.com/playlists/1797820?secret_token=s-SF8t5” params=”auto_play=false&show_artwork=true&color=848484″ width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Terwijl ‘b1’ in Berlijn is opgenomen, zijn Frahm en Arnalds voor ‘a1’ en ‘a2’ opnieuw bij elkaar gekomen, ditmaal in de Ijslandse  studio van Arnalds. Volgens Arnalds is het verschil in locatie terug te horen in de muziek: “(…) that is the most interesting thing about this record for me: that subtle but significant different in the characteristics of the music two people made in Iceland against what the same two people made in Germany“. Of het aan de omgeving ligt of niet, de A-kant lijkt een hoopvoller geluid te herbergen dan de b-kant. Misschien speelt het onheilspellende verleden van Berlijn onbewust een rol in ‘b1’ en geeft het onmogelijke landschap van IJsland een gevoel dat toch meer richting een verwarde lichte innerlijke euforie gaat. Zowel op ‘a1’ als op ‘a2’ lijkt de muziek openingen te creëren en de ervaring ruim baan te bieden om nieuwe horizonten op te zoeken.

Het geheel van ‘a1’, ‘a2’ en ‘b1’ hebben Arnalds en Frahm ter gelegenheid van het vijfjarig jubileum van Erased Tapes als verrassing aangeboden aan oprichter Raths. ‘Stare’ wordt vandaag 21 april exclusief aangeboden in de Erased Tapes online winkel. Een absolute musthave voor de liefhebber van neoklassiek meets ambient/electronic.

www.erasedtapes.com

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!