De tweede editie van het Brusselse Offscreen Film Festival mocht dit weekend weer van een grote belangstelling genieten. Niet vreemd, want de verfrissende combinatie van premières, obscuriteiten uit de oude doos en een uitstekende sfeer was vorig jaar al goed voor een onverhoopt groot succes.
Het programma van dit jaar draait rond drie thema’s: postapocalyptische film, Italiaanse genrefilm (de zogeheten giallo) en Ozploitation. Liefhebbers van barokke, gewelddadige thrillers uit Italië konden de voorbije dagen hun hartje ophalen met vertoningen van onder andere ‘Autopsy’, ‘Baba Yaga’ en ‘Perfume Of A Lady In Black’. De grote verrassing was echter ‘Footprints On The Moon’, een prent uit 1975 die qua spanningsopbouw haast onovertroffen is . Het is dan ook een klein mysterie waarom deze spectaculair gefotografeerde thriller nog nooit eerder buiten Italië te zien was. Cinema Nova spaarde kosten noch moeite om een prima 35mm-print van de Romeinse nationale cinematheek te ontlenen en voorzag het geheel zelf van een ondertiteling. Deze exclusieve vertoning vormt een goed voorbeeld van de redenen waarom geen enkele filmliefhebbers het zich kan permitteren niet op Offscreen aanwezig te zijn.
Het volgend weekend staat in het teken van Australische exploitation, maar de programmatie is afwisselend genoeg om iedereen wat te bieden. Mis zeker ‘The Clone Returns Home’ niet. De indrukwekkende debuutfilm van de Japanse Kanji Nakajima is voor het eerst in ons land te zien en laat de kijker nadenken over de implicaties van klonen, parallelle levens en de beleving van de eigen identiteit. Nakajima brengt met deze productie dan ook een eigentijdse hommage aan Andrei Tarkovsky. Op 21 maart krijgt u een herkansing om deze unieke filmparel te zien. (jv) (http://www.offscreen.be/)