- De onlangs overleden Engelse componist Steve Martland was een belangrijk pleitbezorger voor modern klassieke muziek en iemand die over genres heen keek.
-
Weinig mensen weten dat het beroemde Factory Records ook aan (modern) klassieke muziek deed. Vanaf 1989 tot 1992 kwamen er regelmatig klassieke albums uit op Factory Classical, vooral van jonge muzikanten en componisten. Belangrijkste nieuwe naam was Steve Martland uit Liverpool. Hij debuteerde in 1989 met een cd waarop het indrukwekkende orkestwerk ‘Babi Yar’ staat, uitgevoerd door het Residentie Orkest uit Den Haag.
Steve Martland had een speciale band met Nederland. De basis daarvoor werd gelegd in 1982 toen hij compositieleer studeerde aan het Conservatorium in Den Haag bij Louis Andriessen. In 1988 werd een aantal van zijn liederen uitgevoerd tijdens het Holland Festival. In 2008 kreeg hij een compositieopdracht voor het festival Tromp Percussion in Eindhoven. Vrij snel na ‘Babi Yar’ stopte hij met het werken voor grote orkesten. Hij richtte zijn eigen Steve Martland Band op; een klassiek ensemble dat opereerde als een rockband, compleet met versterkers. Steve Martland hield niet van grenzen. In 1985 schreef hij ‘Remembering John Lennon’, gebaseerd op de song ‘Imagine’. In 1998 trad hij samen met de band Spiritualized op. Hij studeerde in de Verenigde Staten, waar hij zich vooral bezighield met het grensgebied van jazz en klassiek.
Steve Martland was een socialist en sterk anti-establishment. Met zijn korte haar en eeuwig T-shirt zag hij er dan ook uit als een skinhead. Hij vond het doorgeven van kennis erg belangrijk en gaf graag workshops. Gedurende enkele jaren was hij artistiek directeur van de SPNM (Society For Promotion Of New Music). In 1988 viel hij in zijn multimediacompositie ‘Albion’ Thatcher regelrecht aan. Hij werkte niet veel met de gevestigde orde want hij prefereerde studentenorkesten of niet klassiek geschoolde muzikanten, zoals Maarten Altena en De Volharding. Hij schreef ook choreografieën zoals ‘Crossing The Border’, in 1992 uitgebracht door Factory Classical en in datzelfde jaar uitgevoerd door Het Nationale Ballet.
Steve Martland had vele talenten. Zo zorgde hij voor de muziek van een aantal tv-series en regisseerde hij in 1992 ‘A Temporary Arrangement With The Sea’, een film over zijn mentor Louis Andriessen. Hij was ook al begonnen aan een compositie voor een festival in 2015 in Manchester. Aan dat alles kwam op 6 mei 2013 plotseling een einde toen Steve Martland in zijn slaap aan een hartaanval overleed. De muziekwereld in vooral Engeland en Nederland zal hem node missen.
Na-gedachten is een onregelmatige column waarin journalist Oscar Smit zijn persoonlijke herinneringen aan bekende en minder bekende overleden muzikanten deelt. De eerste reeks na-gedachten verscheen in Gonzo (circus) magazine.
- Logo: Kees Peerdeman | Ontwerp banner: Mark Lohmann