Bent Von Bent (Bent Vande Sompele, 1990) vormt samen met David Edren het Antwerpse elektroakoestische duo en cassettelabel Hare Akedod. Het label bracht sinds 2012 een zevental tapes uit, deels met eigen werk, deels werk van vrienden.
Als Ōgon Batto maakte Vande Sompele de zevende tape in het rijtje: veertig minuten duistere soundscapes en psychedelische excursies. De tape is voor een groot deel de auditieve bewerking van een lange reis – per boot, liftend, te voet en per trein – van Letland naar Japan, in 2011. Tijdens die reis nam Vande Sompele auditieve snapshots, met een ouderwetse draagbare reel-to-reel-bandrecorder. In 2013 ging hij acht maanden lang met de opnames aan de slag.
Bent Vande Sompele: “Ik had toen net een synth gekocht. Dat was een echte openbaring. Daarvoor speelde ik gitaar, en synth is een heel ander instrument. Het was de eerste keer dat ik zo’n taperecorder meenam. Ik was ook niet van plan om er achteraf iets mee te doen. (haalt de taperecorder erbij) Het lijkt een beetje op een ouderwetse scheermachine. Ik heb maar één bijpassende cassette, dus moest ik vaak terugspoelen en dingen wissen. Je moet weten, ik ben snel geïntrigeerd, door heel veel dingen. Het stomste geluid kan mij inspireren, of het nu een insect is of het geluid van een heel drukke stad als Tokio. Het gevaar bestaat natuurlijk altijd… (denkt na) Stel dat je gaat duiken op de Filipijnen, en je kijkt de hele tijd door je camera. Dan kom je thuis met vijfduizend foto’s, maar heb je alleen maar door je lens gekeken. Af en toe moet je die recorder dus gewoon in je rugzak laten zitten en ondergáán. In Tokio heb je bijvoorbeeld ‘Pachinko-casino’s’: gigantische warenhuizen vol buitenaards aanvoelende slotmachines, die allemaal verschillende muziek maken. Tweehonderd van die machines, dat klinkt dus als de hel. Maar ik vind dat heel interessant, omdat dat geluid een structuur op zich krijgt. Je moet daar ofwel oordoppen indoen, ofwel de uitdaging aangaan en je erin onderdompelen. Dat geluid heb ik pas na een paar bezoekjes opgenomen, omdat ik het echt fatsoenlijk wilde opnemen.”
Lees het volledige interview in Gonzo (circus) #123