MUZIEK: Maarten Vos – Structuur voor de dromerigheid

Neoklassiek cellist Maarten Vos heeft ideeën genoeg voor zijn eerste album. De opnames staan gepland voor de zomer van 2015 want projecten met Greg Haines en Machinefabriek gaan voor.

Neoklassiek cellist Maarten Vos heeft ideeën genoeg voor zijn eerste album. De opnames staan gepland voor de zomer van 2015 want projecten met Greg Haines en Machinefabriek gaan voor.

Maarten Vos - Foto: Jelmer de Haas
Maarten Vos – Foto: Jelmer de Haas

Vos heeft het concept voor zijn debuutalbum al helemaal uitgedacht: “Het wordt minimalistisch en met klassieke invloeden, maar vooral met het natuurlijke geluid van de cello in balans én in contrast met elektronische geluiden, het liefst van mijn eigen modulaire synth.” Er komen echter nog steeds in hoog tempo nieuwe plannen bij. Plannen die hij opdoet tijdens zijn masterstudie Live Electronics, en tijdens de vele samenwerkingen die hij aangaat. De diversiteit aan artiesten met wie Vos samenwerkt is tekenend voor zijn veelzijdige beleving van muziek. Elke samenwerking komt op een andere manier tot stand en zorgt voor een andere invalshoek.

(…)

Zo gevarieerd als zijn samenwerkingen, is ook de muziek waar hij naar luistert. En hij luistert veel: “De hele dag door, altijd als ik op straat loop.” Het psychedelische popalbum ‘Caramel’ van Connan Mockasin was volgens Vos dé plaat van 2013. Tegelijkertijd kan hij genieten van de muziek van Bach: “Ik geloof niet in God, maar ik kan me wel voorstellen dat hij alles in dienst van God heeft geschreven. Ik voel er wel iets bij, bij Bach… Ik houd er echt van, om te luisteren en om te spelen, vooral de zesde suite vind ik heel mooi.” “Maar”, vult hij meteen daarop lachend aan, “met de Matthäus Passion heb ik dan weer niets… die duurt veel te lang!”

(…)

Lees het volledige interview in Gonzo (circus) #124

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!