Dub, krautrock, techno, jazz, Afrikaanse polyritmes. Vier weken nadat we ons de eerste keer door ‘Vertical Ascent’ hadden laten verleiden, zijn we nog steeds op zoek naar de juiste woorden. Het smelt op onze tong, maar het wil niet komen. Onze bedenkingen en kritische kanttekeningen die we maakten voor we aan de eerste luistersessie begonnen, hebben we vakkundig opgeborgen. ‘Vertical Ascent’ is een onwaarschijnlijk werkstuk, een plaat buiten categorie. Von Oswald maakte carrière als een van de bezielers van het Basic Channellabel waarmee hij de brug sloeg tussen minimale techno en dub. Hij maakte ook reputatie als producer en als studiotechnicus. Gezondheidsredenen zorgden ervoor dat Von Oswald een tijd noodgedwongen gas moest terugnemen, maar nu neemt hij nadrukkelijk zijn plaats weer in. Met ‘Vertical Ascent’ had Von Oswald de ambitie om de studio achter zich te laten en live te gaan spelen. Gedurende meer dan twee jaar speelde het trio Von Oswald (elektronica en orgel), Sasu Ripatti ofte Vladislay Delay (drums) en Max Loderbauer, vroeger een van de leden van Sun Electric en momenteel actief in NSI (elektronica en synthesizer) samen. Het beste uit deze concerten vormt de basis voor ‘Vertical Ascent’. Wat het album uniek maakt, is de contradictie. Enerzijds hoor je een groep die drijft op sterke ideeën en strak en duidelijk richting kiest. Anderzijds hoor je ook een plaat die ruimte biedt voor improvisatie. ‘Vertical Ascent’ is meer dan wat spielerei, een leuk zijproject van drie heren van stand of een hapklaar tussendoortje. Neen, het is ernstig, degelijk handwerk. Een parel om te koesteren. (www.honestjons.com)(pds)